Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

طرح قانون برگزاری محفل عروسی تصویب شد

اطلاعات روز: اعضای مجلس نمایندگان امروز طرح قانون برگزاری محفل عروسی را با اکثریت آراد تصویب کردند. در این قانون اکثر مسایل مهم مربوط به محافل عروسی‌ تنظیم شده و در صورت تطبیق آن، از مصرف‌های زیاد و رواج‌های سنتی و ناپسند در محافل عروسی‌ جلوگیری می‌شود.

مصارف گزاف در محافل خوشى، به‌ویژه عروسی‌، خانواده‌‌های فقیر را با مشکلات زیاد مواجه کرده است. بسیاری از جوانان به دلیل مصارف زیاد در محفل عروسی‌شان، پس از عروسی مجبور به مهاجرات شده‌اند. مصارف گزاف در محافل عروسی حتا در برخی از موارد باعث بروز اختلاف و خشونت بین خانواده‌های عروس و داما شده است.

محمد عبده، رییس کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نمایندگان امروز طرح قانون مراسم عروسی را در نشست عمومی این مجلس ارائه کرد و این طرح را یک قدم نیک در جهت اصلاحات اجتماعی و فرهنگی کشور خواند. او افزود که در مورد این طرح در نشست‌ کمیسیون‌های مجلس بحث شده و در آن کدام نظر اختلافی وجود ندارد.

به‌دنبال آن عبدالرووف انعامی، عضو کمیسیون عدلی و قضایی مجلس نمانیدگان گفت که این طرح با مشوره‌ی متخصصان، حقوق‌دانان، هوتل‌داران و نهادهای مدنی آماده شده است. سپس این طرح از سوی عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس در 4 فصل و 23 ماده به رای‌گیری گذاشته شد که با اکثریت آرای نمایندگان حاضر به تصویب رسید.

جلوگیری از رواج‌های ناپسند، حفظ ارزش‌های پسندیده‌ی دینی و فرهنگی، جلوگیری از مصارف گزاف در محافل عروسی‌، جلوگیری از فساد اخلاقی و اصلاح جامعه، حفظ شیرازه‌ی خانواده و تأمین روابط خوب میان زوج‌ها و خانواده‌های آنان، از اهداف اصلی این طرح است.

شهروندان از تصویب این قانون توسط مجلس ابراز خوشی کرده‌اند؛ اما تأکید دارند که این قانون باید از سوی حکومت عملی شود. در جریان‌ سال‌های گذشته قانون‌هایی از سوی مجلس و رییس جمهور به ترتیب تصویب و توشیح شده؛ اما به گونه‌ی درست تطبیق نشده‌اند. در بسیاری از موارد خود قانون‌گذاران قانون را نقض کرده‌اند.