سه شرکت هوایی در لیست سیاه اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفتند

اطلاعات روز: اتحادیه‌ی اروپا به‌تازگی سه شرکت هوایی کشور را در فهرست سیاه این اتحادیه قرار داده است. شرکت‌های هوایی کام‌ایر، صافی و آریانا-افغان در فهرست سیاه اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفته‌اند. این اتحادیه با نشر گزارشی اعلام کرده است که شهروندان اتحادیه‌ی اروپا از سفر کردن توسط هواپیماهای این سه شرکت خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، به هواپیماهای این سه شرکت افغانی اجازه‌ی نشست در میدان‌های ‌‌هوایی کشورهای عضو این اتحادیه داده نمی‌شود. اتحادیه‌ی اروپا این سه شرکت هوایی را به دلیل معیار‌ی نبودن و نداشتن پرواز مصئون و قابل اعتماد، از نشست و برخواست در میدان‌های هوایی اتحادیه‌ی اروپا منع کرده است.

سال ۲۰۱۳ میلادی نیز گزارشی در مورد توقف پرواز هواپیماهای مربوط به شرکت‌های داخلی افغانستان به کشورهای اروپایی منتشر شده بود. پیش‌تر بی‌بی‌سی نیز گزارش داده بود که شرکت‌های هواپیمایی خصوصی و دولتی افغانستان به دلیل عدم داشتن مجوز پرواز به اروپا، ماهانه و هفته‌وار میلیون‌ها دالر خسارت را متحمل می‌شوند.

بر اساس این گزارش، شرکت هوایی صافی ۳۵ میلیون دالر، کام‌ایر ۴۸ میلیون دالر و شرکت دولتی آریانا هر هفته صدها هزار دالر را از دست می‌دهند. اما مدیران این شرکت‌ها گفته‌اند که آنان در رقابت نابرابر با شرکت‌های هوایی نیرومند خارجی قرار گرفته و از همین‌رو زیان می‌بینند.

به نقل از بخدی، اکنون بیش از ده شرکت هوایی خارجی به افغانستان رفت و آمد دارند که از آن جمله شرکت‌های فلای دبی، ترکیش ایرویز، ایرعربیه، ایراندیا و شرکت ایرانی آسمان تقریباً همه‌روزه به کابل پرواز دارند. این شرکت‌ها زمانی حق استفاده از فضا و میدان‌های هوایی افغانستان را دریافتند که دولت سیاست اقتصادی «آسمان باز» را در پیش گرفت.

کام‌ایر، صافی و آریانا، سه شرکت معتبر هوایی در کشور اند که از سیزده سال به این‌سو فعالیت دارند. شرکت هوایی پامیر نیز در سال‌های نخست شامل این فهرست بود؛ اما به دلیل سقوط یکی از هواپیماهای آن در گذرگاه سالنگ، جواز فعالیت آن به تعلیق درآورده شد. در نتیجه‌ی سقوط این هواپیما، ۴۶ سرنشین آن، به‌شمول شهروندان خارجی، کشته شدند.