Photo: Kevin Tanenbaum

یک گروه حقوق‌ بشری در امریکا از بایدن به اتهام «ناکامی در جلوگیری از نسل‌کشی در غزه» شکایت کرد

یک گروه حقوق‌ بشری و مدافع آزادی‌های مدنی در نیویارک از جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا به‌دلیل عدم انجام وظیفه‌اش بر اساس قوانین بین‌المللی برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه توسط اسرائیل،‌ شکایت کرده است.

به گزارش گاردین، نهادی موسوم به «مرکز حقوق اساسی» یا سی‌سی‌آر امریکا به نمایندگی از چندین گروه و فرد فلسطینی در شکایت خود مدعی شده است که اقدامات اسرائیل، از جمله «کشتارهای دسته‌جمعی»، هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و اخراج اجباری مصادق نسل‌کشی هستند.

این نهاد گفته است که کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۴۸ علیه نسل‌کشی، ایالات متحده امریکا و سایر کشورها را ملزم می‌کند که از قدرت و نفوذ خود برای جلوگیری از کشتار استفاده کنند.

بر اساس گزارش گاردین، این نهاد در شکایت خود گفته است که امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی و بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی کمک‌های نظامی به اسرائیل، ابزارهای بازدارنده برای تأثیرگذاری بر اقدامات اسرائیل را که در حال «نسل‌کشی» در غزه است، در اختیار داشته است.

در گزارش گاردین آمده است که این شکایت در دادگاه فدرال کالیفرنیا تنظیم شده و از این دادگاه خواسته شده است که ایالات متحده را از ارائه‌ی سلاح، پول و حمایت دیپلماتیک از اسرائیل منع کند.

در این شکایت همچنین از دادگاه خواسته شده است که جو بایدن، رییس‌جمهور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع را ملزم کند تا «تمام اقداماتی را که در حد توان‌شان است برای جلوگیری از انجام اقدامات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه به‌کار گیرند».

شکایت‌کنندگان همچنین خواستار فشار امریکا بر اسرائیل برای پایان‌دادن به بمباران غزه، رفع محاصره‌ی این منطقه و جلوگیری از اخراج اجباری فلسطینیان شده‌اند.

مرکز حقوق اساسی امریکا که این شکایت را ثبت کرده، در سال ۲۰۰۴ توانسته بود در دادگاه عالی امریکا ارتش این کشور را در پرونده‌ی مهم حقوق زندانیان گوانتانامو محکوم کند.

این نهاد در شکایت خود گفته است که حمله‌ی حماس بر اسرائیل در هفتم اکتوبر، ابعاد حمله‌ی اسرائیل به غزه که در آن بیش از ۱۱ هزار فلسطینی، از جمله چهار هزار و ۶۰۰ کودک کشته و ۱.۵ میلیون نفر آواره شده را قانونی نمی‌کند.

حملات شدید اسرائیل بر نوار غزه پس از حملات غافلگیرکننده‌ی حماس در خاک اسرائیل در هفتم اکتوبر آغاز شد.

اسرائیل اکنون از زمین، هوا و دریا غزه را محاصره کرده و نیروهای زمینی‌اش وارد شمال آن منطقه شده‌اند.

حملات شدید اسرائیل و کشته‌شدن هزاران غیرنظامی در این جنگ‌، با واکنش‌های گسترده مواجه شده است.

حامیان فلسطین اسرائیل را به «نسل‌کشی» در نوار غزه متهم می‌کنند و خواستار اقدامات بین‌المللی برای جلوگیری از آن هستند.