Photo: via David Saranga on X

واشنگتن پست: اسرائیل و حماس به توافقی برای آزادی گروگان‌ها نزدیک شده‌‌اند

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یکی از مقام‌های ارشد اسرائیل گزارش داده است که آن کشور و حماس به توافقی برای آزادی صدها گروگان اسرائیلی و زندانی فلسطینی نزدیک شده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه، این مقام اسرائیلی دیروز (دوشنبه، ۲۲ عقرب) گفته است که اگر جزئیات نهایی حل و فصل شود، این توافق ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد.

این مقام اسرائیلی به واشنگتن پست گفته است که «طرح کلی توافق مشخص شده است. در توافق‌نامه‌ی آزمایشی، زنان و کودکان اسرائیلی به صورت گروهی و هم‌زمان با زنان و جوانان فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند، آزاد خواهند شد.»

رویترز نیز گزارش داده است که اسرائیل ابتدا خواستار آزادی ۱۰۰ گروگان خود از نزد حماس شده بود، اما حماس با آزادی ۷۰ گیروگان اسرائیلی موافقت کرده است.

تعداد زنان و جوانان فلسطینی که ممکن است آزاد شوند مشخص نیست، اما واشنگتن پست به نقل از یک مقام عرب نوشت که حداقل ۱۲۰ فلسطینی در زندان اسرائیل به سر می‌برند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست این مقام اسرائیلی همچنین از احتمال برقراری آتش‌بس پنج‌ روزه میان دو طرف پس از توافق روی آزادی گروگان‌ها خبر داده است.

او به واشنگتن‌‌پست گفته است که این آتش‌بس امکان عبور امن اسرای آزاد شده اسرائیلی و ارسال کمک‌های بیشتر به غیرنظامیان فلسطینی و کاهش بحران غذایی در غزه را فراهم می‌کند.

اسرائیل می‌گوید که حماس پس از حمله‌ی هفتم اکتوبر به آن کشور حدود ۲۰۰ نفر را گروگان گرفته است و تا زمان آزادی آنان، با حملات خود در غزه علیه حماس را کاهش نمی‌دهد.

دیروز نیز گزارش شده بود که حماس گفت‌وگو در مورد آزادی گروگان‌ها را پس از حملات اسرائیل بر شفاخانه‌‌های غزه، متوقف کرده است.

حملات اسرائیل بر نوارغزه در روزهای اخیر تشدید شده و نیروهای زمینی آن کشور وارد شهر غزه شده و می‌گویند در عمق این شهر با نیروهای حماس درگیر هستند.

با تشدید جنگ، سازمان ملل و کشورهای مختلف جهان خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه برای رسیدگی به غیرنظامیان و نجات هزاران آواره هستند.

اسرائیل تا اکنون با درخواست‌های بین‌المللی برای توقف جنگ در غزه موافقت نکرده است.

بر اساس گزارش وزارت صحت غزه در این جنگ تا اکنون بیش از ۱۱ هزار نفر کشته شده‌اند.