رییس مجلس: کابینه‌ی جدید فردا معرفی می‌شود

اطلاعات روز: عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس دیروز در موجی از انتقادهای اعضای این مجلس در مورد تأخیر معرفی کابینه گفت که رییس جمهور وعده داده که کابینه را به روز دوشنبه هفته‌ی روان معرفی کند. او افزود، اشرف غنی در دیدار با وی گفت، کار روی معرفی کابینه امروز پایان می‌یابد و نامزدوزیران به روز دوشنبه معرفی می‌شوند.

در همین حال، شماری از اعضای مجلس با آن‌که خواستار معرفی کابینه در هفته‌ی روان شدند؛ اما گفتند که از یک ولایت نباید دو یا سه نامزدوزیر برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شود. محمد موسی جناب، عضو مجلس گفت که اگر از یک ولایت دو نامزدوزیر به مجلس نمایندگان برای دریافت رای اعتماد معرفی شود، به آن‌ها رای اعتماد نمی‌دهیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که چند روز پیش عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور گفته بود که رییس اجرایی از یک دره سه نامزدوزیر معرفی کرده است؛ در حالی که از سه ولایت هیچ نامزدوزیری وجود ندارد. اما این اظهارات از سوی آصف آشنا، معاون سخنگوی ریاست اجرایی رد شده بود.

در جریان چند روز گذشته گزارش‌های ضد ‌و ‌نقیص در مورد کابینه‌ی جدید به نشر می‌رسند. به روز دوشنبه هفته‌ی روان بی‌بی‌سی به نقل از یک منبع گزارش داد که اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در کابینه‌ی جدید برای طالبان به منظور دست کشیدن آنان از جنگ، سه وزارت و سه ولایت را پیش‌نهاد کرده است.

اما این اظهارات از سوی سخنگوی رییس جمهور رد شد و گفت که به طالبان وزارت‌ پیش‌نهاد نشده است. این خبر در حالی نشر شد که با گذشت بیش از 100 روز از تشکیل حکومت وحدت ملی، کابینه‌ی آن معرفی نشده است. رییس جمهور در این مدت سه بار برای معرفی به مردم وقت و وعده‌‌‌ داد؛ اما با پایان آن کابینه معرفی نشد.

تأخیر در معرفی کابینه موجب سرگردانی شهروندان شده و مشکلاتی را برای زندگی آنان به‌وجود آورده است. یکی از عوامل افزایش ناامنی، قیمت مواد خوراکی و سوختی، تأخیر معرفی کابینه‌ی جدید عنوان می‌شود. اکنون تمام وزارت‌ها، ریاست‌های کلیدی و اکثر ولایت‌ها توسط سرپرستان اداره می‌شوند که به گفته‌ی شهروندان، آنان احساس مسئولیت نمی‌کنند.

اما رییس جمهور کشور دیروز در مراسم سوگند وفاداری سناتوران جدید در مجلس سنا گفت که در آینده‌ی نزدیک کابینه معرفی و به انتظار مردم پایان داده می‌شود. اشرف غنی تأکید کرد که حوصله‌مندی در معرفی کابینه نتیجه‌ی خوب داده و انشاالله نامزدوزیران شایسته به مجلس معرفی می‌شوند.