Photo: AISS_Afg

بشرا گوهر: زنان افغانستان برای حقوق زنان در منطقه و فراتر از آن مبارزه می‌کنند

بشرا گوهر، فعال حقوق‌‌ بشر پاکستانی می‌گوید که زنان افغانستان برای حقوق زنان در منطقه و فراتر از آن مبارزه می‌کنند.

خانم گوهر امروز (دوشنبه، ۶ قوس) در پنل «آپارتاید جنسیتی: همبستگی شعاری؛ مکانیزم مؤثر» در یازدهمین دور «گفت‌وگوی امنیتی هرات» در شهر دوشنبه تاجیکستان این سخنان را ایراد کرده است.

او در سخنانی در این نشست گفته است: «این زنان افغانستان هستند که در حال حاضر در داخل و خارج از افغانستان در برابر اشغال طالبان مقاومت می‌کنند.»

این فعال حقوق‌‌ بشر پاکستانی افزوده است: «بنابراین ما باید شجاعت آنان را بپذیریم، زیرا آنان فقط برای حقوق خود نمی‌جنگند، برای حقوق زنان در منطقه و فراتر از آن مبارزه می‌کنند.»

او با انتقاد از واکنش جهان به سیاست‌های طالبان علیه زنان، گفته است که اگر جهان به این موضوع اهمیت می‌داد «یک وضعیت اضطراری توسط سازمان ملل و جامعه‌ی بین‌المللی اعلام می‌شد».

پروز کاوه، مدیر اجرایی روزنامه «هشت صبح» نیز در این نشست به سیاست‌های طالبان علیه زنان اشاره کرده است.

او گفته است: «من این‌جا هستم تا نشان دهم که مبارزه با آپارتاید جنسیتی چیزی نیست که فقط ما برای مبارزه با آن، روی خواهران‌مان حساب کنیم. ما نیز بخشی از این مبارزه هستیم.»

آقای کاوه گفته است: «رسیدن به نتیجه‌ی مبارزه با آپارتاید جنسیتی در کوتاه‌مدت، کار آسانی نیست، پس باید با جدیت بیشتر تلاش کرد و تا رسیدن به تغییر، به مبارزه ادامه داد.»

یازدهمین دور گفت‌وگوی امنیتی هرات امروز با حضور شمار زیادی از چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی و فعالان حقوق‌‌ بشر در شهر دوشنبه تاجیکستان آغاز شده است و فردا نیز ادامه خواهد داشت.

این نشست از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان پیش از این در شهر هرات در غرب کشور برگزار می‌شد، اما پس از تسلط طالبان، این دومین‌بار است که در تاجیکستان برگزار می‌شود.