رییس اجرایی: وضعیت زندگی زنان بهبود می‌یابد

اطلاعات روز:عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که افزایش توانایی بانوان در بخش‌های اقتصادی و حکومت‌داری در اولویت این حکومت قرار دارد. او هم‌چنان خواستار ایجاد یک کالج برای زنان در بخش رهبری شده است. عبدالله می‌گوید که بخشی از کمک‌های 216 میلیون دالری امریکا (برای توان‌مندی زنان افغان) باید در ساخت یک کالج در بخش رهبری برای زنان مصرف شود، تا افغانستان در آینده زیربنا و ساختاری برای توان‌مندی زنان داشته باشد.

عبدالله اختصاص بخشی از این کمک‌ها را برای ساختن يک کالج براى زنان افغان در بخش رهبرى مفید خواند و گفت که در اين قسمت حکومت هم اقدام خواهد کرد؛ زیرا اگر در سال‌های آینده کمک‌هاى جامعه‌ی جهانى وجود نداشته باشند، افغانستان زيربنا و ساختارى براى دوام اين فعاليت‌ها داشته باشد.

رییس اجرایی دیروز در نشستى با حضور نمايندگان يواس‌اى‌آى‌دى و زنان در کابل گفت که کمک‌های 216 میلیون دالری امریکا به‌صورت شفاف مصرف می‌شود. چندی پیش امریکا و حکومت برنامه‌ی مشترکی را زیر عنوان «ارتقا» به ارز‌ش 216 میلیون دالر امریکایی برای توان‌مندسازی زنان کشور در پنج سال آینده‌ روی دست گرفتند.

در این برنامه روی تقویت زنان کشور در بخش‌های مدیریت، حکومت‌داری، اقتصادی و اجتماعی کار می‌شود. با این حال، عبدالله دیروز گفت که از اين کمک براى زنان افغان‌ به بهترين وجه در قسمت اهداف‌ از قبل تعيين شده‌ استفاده ‌شود. او افزود که باید برای مصرف این پول‌ها مکانيزم هماهنگى واضح و روشن وجود داشته باشد.

رییس اجرایی تأکید کرد که اميدوارم کمک کنندگان ديگر در این بخش حکومت افغانستان را همکاری کنند. او افزود که در 13 سال گذشته زنان در عرصه‌های مختلف، از جمله حقوق‌ بشر، توان‌مندسازی و حکومت‌داری پیشرفت خوبی داشته‌اند؛ اما بازهم کارهای زیاد باقی مانده و باید در آینده انجام شوند.

عبدالله افزود که حکومت جدید در عرصه‌ی حقوق و توان‌مندسازى زنان کارهاى اساسى را انجام می‌دهد. این در حالی است که هفته‌ی گذشته شماری از فعالان زن و اعضای شورای ملی گفتند که تا هنوز از کمک وعده داده شده‌ی ٢١٦ ميليون دالرى امريکا برای توان‌مندسازی زنان افغانستان خبرى نيست و بايد اين کمک منحصر به يک بخش نباشد.