Photo: nataliejon_es

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در شهر دبی بدون حضور نماینده‌ای از افغانستان آغاز شد

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۸» در شهر دبی امارات متحده عربی بدون حضور نماینده‌ای از افغانستان آغاز شد.

اداره‌ی ملی محیط زیست افغانستان که اکنون تحت کنترل طالبان است، امروز (پنج‌شنبه، ۹ قوس) اعلام کرده است که «متأسفانه در این کنفرانس نمایندگان افغانستان دعوت نگردیده‌اند».

این اداره با اشاره به آسیب‌پذیری افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی گفته است که عدم اشتراک طالبان در این نشست «جفا و ظلم بزرگ» است.

افغانستان در میان ده کشوری است که در معرض آسیب‌پذیری شدید از تغییرات اقلیمی و بلایای طبیعی قرار دارد و در سال جاری خورشیدی، برای سومین سال متوالی خشک‌سالی شدید را تجربه کرد.

اما بر اساس گزارشی که گروه بین‌المللی بحران منتشر کرده است، برگزارکنندگان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل به‌دلیل عدم به رسمیت‌شناسی طالبان از سوی کشورهای جهان، نتوانستند راهی برای دعوت از این گروه در این نشست پیدا کنند.

نشست تغییرات اقلیمی کوپ ۲۸ با میزبانی امارات متحده عربی برگزار می‌شود و ریاست آن را سلطان‌احمد الجابر، مدیر اجرایی شرکت ملی نفت آن کشور به عهده دارد.

بر اساس گزارش رویترز، در این کنفرانس که تا ۱۲ دسامبر ادامه خواهد داشت، انتظار می‌رود که بیش از ۷۰ هزار نفر اشتراک کنند.

در گزارش این رسانه آمده است که انتظار می‌رود پیش از سایر بحث‌ها، نمایندگان کشورها در مورد ایجاد صندوق جدید برای پرداخت خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی به کشورهای آسیب‌پذیر و فقیر، به توافق برسند.

نمایندگان کشورهای جهان در این کنفرانس در مورد حذف تدریجی استفاده از زغال‌سنگ، نفت و گاز که عامل اصلی تغییر اقلیمی به شمار می‌روند نیز مذاکره خواهند کرد.

این بیست‌وهشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد است. از زمان اولین توافق در مورد تغییرات اقلیمی در سال ۱۹۹۲ میلادی، کنفرانس‌های سالانه در این مورد از سوی این سازمان برگزار می‌شود.