عکس: ارسالی

اتحادیه اروپا ۴۰۰ مکتب را در افغانستان بازسازی می‌کند

رافائیلا ادیس، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که آنان ۴۰۰ مکتب را در مرکز و ولایت‌های افغانستان ترمیم و بازسازی خواهند کرد.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت معارف طالبان، خانم ادیس دیروز (یک‌شنبه، ۱۲ قوس) در دیدار با حبیب‌الله آغا، سرپرست این وزارت گفته است بودجه‌ی بازسازی این مکتب‌ها را به‌زودی در اختیار یکی از نهادهای همکار قرار خواهد داد.

وزارت معارف طالبان به نقل از سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان نوشته است که آنان همچنان برای دسترسی کودکان بازمانده از آموزش، صنف‌های آموزش محلی (سی‌بی‌اس) را در سراسر افغانستان افزایش خواهند داد.

در اعلامیه‌ی وزارت معارف طالبان به نقل از خانم ادیس آمده است که کمک‌های اتحادیه اروپا به افغانستان مشروط نیست و شامل بخش معاف نیز می‌شود.

اتحادیه اروپا به‌تازگی اعلام کرده است که ۱۴۲.۸ میلیون یورو برای تقویت خدمات اساسی و معیشت مردم به افغانستان کمک کرده است.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت معارف طالبان، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا گفته است که این کمک بخش معارف را نیز شامل می‌شود.

در ولایت‌ها و مناطق دوردست افغانستان، بسیاری از مکاتب ساختمان و صنف درسی مناسب ندارند و دانش‌آموزان در فضای باز یا زیر خیمه‌ها درس می‌خوانند.

از سوی دیگر، ساختمان این مکاتب در حالی بازسازی می‌شوند که بر اساس دستور طالبان، دختران بالاتر از صنف ششم بیش از دو سال می‌شود که اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، بر اثر این دستور طالبان، بیش از ۱.۲ میلیون دختر در دوره‌های متوسطه و لیسه از آموزش بازمانده‌اند.