Photo: Social Media

افزایش حملات علیه هزاره‌ها و شیعیان؛ یوناما خواستار افزایش حمایت از افراد در معرض خطر شد

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که این کشور در یک ماه گذشته شاهد افزایش خشونت علیه جامعه‌ی هزاره و شیعه در کابل، بغلان و هرات بوده است.

این دفتر امروز (دوشنبه، ۱۳ قوس) در پیامی در ایکس، با قربانیان حملات اخیر ابراز همدردی کرده و خواستار تحقیقات و پاسخ‌گویی عاملان این حمله‌ها شده است.

یوناما همچنین خواستار افزایش حمایت از افراد در معرض خطر شده است.

سه روز قبل (جمعه، ۱۰ قوس) در منطقه‌ی هزاره‌نشین جبرئیل شهر هرات، افراد مسلح شش نفر، شامل چهار مرد و دو زن را کشتند. قربانیان هنگامی که سوار بر یک ریکشا بودند، تیرباران شدند. دو روحانی شیعه نیز در میان قربانیان هستند.

عاملان این حمله تا اکنون روشن نیست و مسئولیت آن را هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

به‌تاریخ دوم قوس نیز دو روحانی شیعه به‌نام‌های رجب‌علی اخلاقی و خادم‌حسین هدایت در منطقه‌ی جبرئیل در یک حمله‌ی مسلحانه کشته شدند‌.

قبل‌تر از آن، به‌تاریخ ۳۰ میزان نیز یک عالم شیعه به‌نام عیدمحمد اعتمادی در ولسوالی انجیل هرات به قتل رسیده بود.

به‌تاریخ ۱۶ عقرب در ساحه‌ی مهتاب‌قلعه در منطقه‌ی هزاره‌نشین دشت برچی شهر کابل در جاده عبدالعلی مزاری، یک بس شهری نوع کاستر هدف انفجار مرگ‌بار قرار گرفت.

طالبان در آن زمان شمار تلفات این انفجار را هفت کشته و ۲۰ زخمی اعلام کردند. مسئولیت آن حمله را گروه داعش برعهده‌ گرفته است.

همچنین به‌تاریخ چهارم ماه عقرب انفجاری در سالن ورزشی «ملت» در دشت برچی رخ داد.

بر اساس آماری که آن زمان از شفاخانه‌ها گردآوری شده بود، در آن انفجار شش نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند، اما پولیس طالبان کشته‌شدن دو نفر و زخمی‌شدن هفت نفر دیگر را تأیید کرد. مسئولیت این حمله را نیز داعش به خود نسبت داد.

در ۲۱ میزان هم در یک مسجد متعلق به شیعیان در ولایت بغلان انفجار مرگ‌باری رخ داد.

در آن انفجار طبق آمار منابع صحی در شفاخانه ولایتی بغلان، ۳۰ نفر کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند. طالبان شمار کشته‌شدگان آن حمله را هفت نفر و شمار زخمی‌ها را ۱۵ نفر اعلام کرده بودند. مسئولیت آن حمله را هم داعش برعهده گرفت.

این گروه در سال‌های گذشته نیز اماکن مذهبی، مکاتب و تجمعات شیعیان و هزاره‌ها را هدف قرار داده است. داعش اما درباره‌ی کشتار اخیر هزاره‌ها و شیعیان در جبرئیل هرات تا اکنون چیزی نگفته است.