اختلاف بر سر توقف سوخت فسیلی؛ نشست اقلیمی سازمان ملل وارد لحظات سرنوشت‌ساز شده است

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که نشست اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۸» در شهر دبی امارات متحده عربی، وارد «لحظات سرنوشت‌ساز» شده است.

به گزارش رویترز، سیمون استیل، رییس برنامه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه، ۲۰ قوس) در یک کنفرانس خبری از سران کشورها خواسته‌ است که برای رسیدن به توافق نهایی گردهم آیند.

او همچنین برای رسیدن به توافق نهایی در مورد حذف سوخت‌های فسیلی، از سران کشورها خواسته است که موانع تاکتیکی غیرضروری را از سر راه حذف کنند.

او گفته که دو موضوع کلیدی هنوز مورد بحث است: «این‌که کشورهای بلندپرواز تا چه حد مایل به مقابله با تغییرات اقلیمی هستند و این‌که چقدر بودجه و حمایت برای پشتیبانی از این هدف ارائه خواهند کرد.»

کشورهای اشتراک‌کننده در نشست اقلیمی سازمان ملل متحد در شهر دبی، بر سر حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی باهم اختلاف نظر جدی دارند.

رییس برنامه اقلیمی سازمان ملل متحد دیروز گفته بود که پیشرفت‌هایی در حل‌وفصل برخی از اختلافات حاصل شده است.

او اما هشدار داد که هرگامی به عقب، به قیمت جان میلیون‌ها انسان تمام خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود امروز پیش‌نویس طرح جدیدی در مورد سوخت‌های فسیلی از سوی رییس نشست اقلیمی کنونی سازمان ملل متحد ارائه شود.

در گزارش این رسانه‌ آمده است که کشورهای اشتراک‌کننده در نشست کوپ ۲۸ امیدوار اند که این طرح مورد توافق نهایی قرار گیرد.

ائتلافی متشکل از بیش از ۸۰ کشور، از جمله ایالات متحده، اتحادیه‌ اروپا و کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال تلاش برای رسیدن به توافقی هستند که هدف آن «حذف تدریجی» سوخت‌های فسیلی است، توافقی که در طول ۳۰ سال نشست سران سازمان ملل بدست نیامده است.

رویترز به نقل از مذاکره‌کنندگان و ناظران در مذاکرات کوپ ۲۸ نوشته است که عربستان سعودی، رهبر واقعی گروه تولیدکنندگان نفت اوپک، یکی از مخالفان اصلی توافق برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی است.

توافقات در اجلاس آب‌وهوای سازمان ملل باید با اجماع بین ۲۰۰ کشور حاضر به تصویب برسد.

با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی این نشست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر از کشورها خواست که «به عصر سوخت‌های فسیلی پایان دهید و عدالت اقلیمی را مدنظر گیرید».

بر اساس گزارش رویترز، سلطان الجابر، رییس کنونی نشست اقلیمی سازمان ملل متحد به کشورهای اشتراک‌کننده در این نشست تا روز سه‌شنبه مهلت داده است تا در مورد سوخت‌های فسیلی به توافق برسند.

سوخت‌های فسیلی منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرمایش زمین می‌شود، دانسته می‌شود.

نشست اقلیمی جاری سازمان ملل متحد، در ۳۰ ماه نوامبر در شهر دبی آغاز شد و تا ۱۲ ماه جاری میلادی ادامه خواهد داشت.