Photo: @QaharBalkhi via X

متقی: موضوع مهاجران نباید از سوی کشورهای میزبان سیاسی شود

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌‌گوید که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در دیدار با آمی پوپ، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌او‌ام) گفته است که کشورهای میزبان نباید موضوع مهاجران را سیاسی کنند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان عصر امروز (سه‌شنبه، ۲۸ قوس) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس، از این دیدار خبر داده است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در این دیدار گفته است که «مهاجران نه تنها بار دوش کشورهای میزبان نیستند، بلکه به توسعه و رشد اقتصادی آنان کمک شایانی می‌کنند».

او از سازمان بین‌المللی مهاجرت و سایر نهادهای امدادرسان بین‌المللی خواسته است که در راستای اسکان مجدد مهاجران، همکاری کنند.

وزارت خارجه‌ی طالبان نوشته است که مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت از سیاسی ساختن موضوع مهاجران ابراز تأسف کرده است.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که این سازمان نه تنها در راستای بازگشت مهاجران به کشورهای اصلی‌شان، بلکه در راستای تسهیل مهاجرت قانونی نیز کار می‌کند؛ زیرا هدف آنان اطمینان از رفتار انسانی با مهاجران است.

دیروز و به مناسبت روز جهانی مهاجران، ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان نیز گفته بود که از مهاجران نباید به‌عنوان ابزار فشار استفاده شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پاکستان از اول نوامبر سال جاری میلادی روند اخراج اجباری مهاجران و پناه‌جویان بدون اسناد اهل افغانستان را آغاز کرده و این روند هنوز ادامه دارد.

مقام‌های طالبان پیش از این نیز از اخراج اجباری مهاجران افغانستان از پاکستان انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که این کشور از مسأله‌ی مهاجران به‌‎عنوان یک ابزار فشار سیاسی استفاده می‌کند.