Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive

هیچ دانش‌آموز‌ افغانستان نباید از تحصیل در ایران منع شود

علی ‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش ایران گفته است که سیاست جدید کشورش این است که هیچ دانش‌آموز افغان از تحصیل به دور نماند. فانی به خبرگزاری فارس گفته است: «تلاش ما این است که دانش‌آموزان افغانستانی بتوانند در مدارس‌ ما آموزش ببینند و با توان‌مندی بیش‌تری به کشور خودشان برگردند».

وزیر آموزش و پرورش ایران گفته است که فعلا بیش‌تر ار ۳۳۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس ایران درس می‌خوانند. اواخر تابستان امسال، وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرده بود که در سال تحصیلی جدید از دانش‌آموزان افغان شهریه گرفته نمی‌شود، ولی بعدا شماری از مهاجران افغان در ایران شکایت کردند که شهریه‌ی امسال نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است.

نظر به گفته‌های آقای فانی، دولت ایران در برای هر دانش‌آموز افغان، جدا از تجهیزات و فضا، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان هزینه می‌کند. فانی گفته است: «بخشی از این دانش‌آموزان در مدارس ایرانی به‌صورت رایگان ثبت ‌نام می‌شوند و تعداد دیگری نیز با ضوابطی، کمک‌هزینه پرداخت می‌کنند، کما این‌که از دانش‌آموزان ایرانی نیز کمک‌هزینه دریافت می‌شود».

وزیر آموزش و پرورش ایران هم‌چنین گفته است که نزدیک به یک‌نهم هزینه‌ی دانش‌آموزان افغان را خود دانش‌آموزان به شکل قسط می‌پردازند. ‌گفته می‌شود، حدود ۸۰ درصد دانش‌آموزان خارجی در ایران را افغان‌ها تشکیل می‌دهند.

در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی در باره‌ی تحصیل شهروندان خارجی و فرزندان آن‌ها در مدارس ایران وضع شده بود و اتباع خارجی، از جمله افغان‌ها و عراقی‌ها نمی‌توانستند در مدارس تحصیل کنند. ‌‌نزدیک به چهار دهه‌ی گذشته ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان بوده است و هر‌از‌گاهی موضوع بدرفتاری با افغان‌های مقیم ایران خبرساز می‌شود. (بی‌بی‌سی)