سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان: تحریم‌ ما به‌خاطر نقض‌ حقوق بشر مسخره است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در کنفرانسی درباره‌ی فلسطین در تهران نظم حاکم جهانی را «پر از تناقض، معیارهای دوگانه و چندگانه» توصیف کرده و گفته است که تغییر در این نظم حتمی است. این مقام طالبان همچنان تحریم مقام‌های این گروه به‌خاطر نقض حقوق بشر را «بسیار مسخره» خوانده است.

او می‌گوید که در غزه نسل‌کشی جریان دارد و جهانی که داد از حقوق بشر، ارزش‌های انسانی، آزادی و عدالت می‌زند، «نظاره‌گر این قتل‌عام وحشیانه است».

متقی گفته است: «با این حال ما در عصر بزرگ‌ترین تناقض‌ها به‌سر می‌بریم.»

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده است که در جهان کنونی کشورهایی به‌خاطر نقض «جزئی» حقوق بشر و «دلایل سیاسی» مورد تحریم‌ها قرار می‌گیرند، اما در عین حال به‌گفته‌ی او، اسرائیل که از تمام معیارها در جنگ عدول کرده مورد کوچک‌ترین ایراد قرار نمی‌گیرد.

متقی گفته است: «چه بخواهیم و چه نخواهیم، بگویم یا نگویم، وجدان انسان امروزی را نمی‌توان با این همه تناقضات، خوابیده نگهداشت. پس از نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه و آزاد گذاشتن دست رژیم صهیونیستی، این تناقضات بزرگ دیگر به حد کافی روشن گردیده است و با این وضعیت شکل‌گیری، تغییر در وضعیت جهانی حتمی است.»

این مقام طالبان تحریم علیه این گروه به‌خاطر نقض حقوق بشر را «بسیار مسخره» توصیف کرده و گفته است که «افغانستان پس از چهاردهه تهاجمات، جنگ و هرج‌ومرج وقتی به‌سوی امنیت و ثبات گام بر می‌دارد، با به کارگیری حقوق بشر مورد تحریم قرار می‌گیرد».

مقام‌های طالبان به‌خاطر نقض حقوق بشر، از جمله حقوق زن تحریم شده‌اند. این گروه پس حاکمیت خود بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی بر زنان و دختران وضع کرده و اکنون این قشر حق‌ کار و تحصیل ندارد.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در ادامه‌ی اظهارات خود در نشست تهران، این گروه را «جزء امت اسلامی» خوانده و گفته است: «مظالم جاری رژیم صهیونیستی در غزه و فسلطین اشغالی را محکم می‌کند و مبارزه‌ی ملت فسلطین را بر اساس نصوص شرعی و حقوق بین‌الدول یک امر مشروع و قانونی می‌داند.»

کنفرانس تهران درباره‌ی فلسطین دیروز (شنبه، ۲ جدی) برگزار شد. تهران می‌گوید که در این نشست نمایندگان ۴۰ کشور حضور داشتند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران می‌گوید که هدف اصلی از برگزاری این نشست ایجاد هماهنگی بیشتر در مواضع سیاسی و بین‌المللی برای کمک به مردم فلسطین است.

او گفته است: «هدف اصلی ما در این مقطع از نسل‌کشی مردم غزه این است که بتوانیم اقدامات چندجانبه داشته باشیم و باید همه بدانند که فلسطین و آینده‌ی آن متعلق به مردم آن کشور است.»