Photo: via IR.Special.Representative.for.Afg on X

دیدار قمی و متقی در تهران؛ دو‌ طرف خواستار همکاری بیشتر در بخش امنیت مرزی شدند

حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سفیر ایران در کابل می‌گوید که با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در تهران دیدار کرده است.

آقای قمی عصر امروز (یک‌شنبه، ۳ جدی) با نشر پستی در ایکس نوشته است که در این دیدار دو طرف خواستار «هماهنگی و همکاری بیشتر در حوزه امنیت مرزی» شدند.

او افزوده است: «موضع شفاف جمهوری اسلامی ایران درباره لزوم جلسات منظم کمیسیون‌های مشترک را به اطلاع طرف افغانستانی رساندیم.»

از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، نیروهای این گروه و مرزبانان ایرانی بارها با یکدیگر درگیر شده‌اند.

در آخرین مورد درگیری در ماه جوزای امسال، یک مرزبان ایرانی و یک نیروی طالبان کشته شدند.

نماینده ویژه ایران و سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان همچنین در مورد «روان‌سازی تجاری و اقتصادی» میان دو کشور و همکاری‌ «معاضدتی و قضایی» بحث کرده‌اند.

کاظمی قمی همچنین نوشته است: «حمایت از ‎ابتکارات منطقه‌ای و شکل‌گیری گروه تماس منطقه‌ای و نقش آن در تسهیل روابط کابل با کشورهای منطقه و توجه به دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و خواست‌های مشروع کشورهای پیرامون افغانستان از مباحث دیگر این دیدار بود.»

نماینده ویژه ایران گفته است که با متقی در مورد سرعت‌بخشیدن به ‎اجرای توافقات انجام‌شده و لزوم تشکیل گروه‌های کاری مشترک در این زمینه نیز بحث کرده است.

این دیدار در حالی انجام شده است که سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان روز جمعه برای اشتراک در یک کنفرانس در مورد فلسطین به تهران رفت.

او در این کنفرانس، نظم کنونی جهان را پر از تناقض، دوگانه و چندگانه توصیف کرده و تحریم رهبران طالبان به دلیل نقض حقوق‌‌بشر را «مسخره» خوانده است.