PHOTO: ANADOLU AGENCY

متقی: دولت پاکستان در آستانه‌ی توافق با تی‌تی‌پی از مذاکرات عقب‌نشینی کرد

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که در مذاکرات دولت پاکستان با طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) هر دو طرف به توافق نزدیک شده بودند، اما دولت اسلام‌آباد از این مذاکرات عقب‌نشینی کرد.

متقی این ادعاها را در گفت‌وگو با مهشید حسین سید، سناتور پاکستانی در حاشیه‌ی کنفرانسی درباره‌ی فلسطین در تهران بیان کرده است.

حسین سید که نماینده‌ی پاکستان در این کنفرانس بود، روز دوشنبه (۴ جدی) در بازگشت از تهران به اکسپرس تریبون پاکستان گفته است که با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفت‌وگوی غیررسمی داشته است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان به این سیاست‌مدار پاکستانی گفته است که کابل مایل است همه‌ی مسائل با اسلام‌آباد را از طریق گفت‌وگو حل کند.

این سناتور پاکستانی به نقل از متقی گفته است که پس از یک سلسله ملاقات بین مقام‌های پاکستانی و رهبری تحریک طالبان پاکستان، اکثر مسائل حل شده بود و هر دو طرف به توافق نزدیک بودند. این مذاکرات با میانجی‌گیری طالبان افغانستان انجام می‌شد.

به‌گفته‌ی متقی، تنها موضوع حل‌نشده لغو ادغام مناطق قبایلی بود که مذاکرات به بن‌بست رسید و دولت پاکستان از گفت‌وگو عقب‌نشینی کرد.

مناطق قبایلی در گذشته به‌عنوان یک اداره‌ی فدرال بود، اما دولت پاکستان آن را به ایالت خیبرپختونخواه مدغم کرده است. طالبان پاکستانی خواستار لغو ادغام این مناطق اند.

اما اکسپرس تریبون نوشته است که دولت پاکستان لغو ادغام مناطق قبایلی را خط سرخ خود دانسته و برای هر معامله با طالبان پاکستانی، شرایط روشنی در نظر گرفته است.

به‌نوشته‌ی اکسپرس تریبون، این شرایط شامل پابندی به قانون اساسی پاکستان و خلع سلاح کامل است.

سناتور پاکستانی در ادامه درباره‌ی گفت‌وگوی خود با متقی گفته است که طالبان به هرگونه فشار و تهدید واکنش منفی نشان می‌دهند. ظاهرا این موضوع اشاره‌ی تلویحی به تنش‌های اخیر میان پاکستان و طالبان است.

حسین سید گفته است: «اول، آقای متقی با انعکاس روحیه‌ی افغانی، تصریح کرد که افغانستان به‌طور غریزی به فشارها واکنش منفی نشان می‌دهد و هر گونه ارعاب یا تهدید از سوی هر کسی را رد می‌کند.»

با این حال، سناتور پاکستانی اضافه کرده است که در گفت‌وگویش با متقی دریافته است که به نظر می‌رسد هیچ کانال ارتباطی در سطح بالا بین رهبری عالی دولت اسلام‌آباد و کابل وجود ندارد و از این رو دو طرف در مسائل جدی درگیر اتهامات، سرزنش و انگشت‌نشان دادن علیه یک‌دیگر می‌شوند.

طی این دو سال، روابط بین اسلام‌آباد و کابل به‌دلیل آنچه که امتناع طالبان از مقابله با تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌‌پی) گفته می‌شود، متشنج بوده است.

در تحولات اخیر، در پی دو حمله‌ی مرگ‌بار در پاکستان، اسلام‌آباد سفیر طالبان را احضار کرد و از این گروه خواست که رهبری طالبان پاکستانی را بازداشت و تحویل دهند.