Photo: HafizZiaAhmad

متقی در دیدار با مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران ایرانی: ایران همسایه‌ی خوب افغانستان است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران ایرانی از ایران به‌عنوان همسایه‌ی «خوب افغانستان» یاد کرده است.

او در این دیدار که امروز (پنج‌شنبه، ۷ جدی) در کابل انجام شده، درباره‌ی وضعیت افغانستان، تحولات اخیر و سیاست‌ خارجی طالبان صحبت کرده است.

ضیااحمد تکل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان در ایکس به نقل از متقی نوشته است که در سیاست خارجی طالبان منافع دینی و ملی دنبال می‌شود و این سیاست تحت تأثیر هیچ‌کس نیست.

به‌گفته‌ی ضیااحمد، متقی «ایجاد نظام مرکزی، تأمین امنیت و ریشه‌کن‌شدن کشت و قاچاق مواد مخدر را از بزرگ‌ترین دست‌آوردهای طالبان» خوانده است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان از ایران به‌عنوان «همسایه‌ی خوب افغانستان» یاد کرده و با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و مشهد، گفته است که «روابط دوجانبه‌ی افغانستان و ایران به سمت تقویت و توسعه پیش می‌رود و این نشان می‌دهد که آینده‌ی هر دو کشور روشن خواهد بود».

ضیااحمد افزوده است که متقی همچنین به منافع مشترک ایران و افغانستان در اهمیت جغرافیایی افغانستان اشاره و تبدیل این کشور به قطب ارتباط منطقه و جهان تأکید کرده است.

به‌گفته‌ی این سخن‌گوی طالبان، هیأت ایرانی نیز سفر خود به افغانستان را مثبت ارزیابی کرده است.

ضیااحمد گفته است که مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران ایرانی توضیح داده‌اند که با «آمدن به افغانستان، برداشت‌های مثبتی از وضعیت و تحولات واقعی این کشور گرفته‌اند که آن‌ها را با قلم و نشانی‌های رسانه‌ای خود با مردم ایران و جامعه‌ی جهانی در میان خواهند گذاشت».