Photo: UN

قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان؛ روسیه و چین رأی ممتنع دادند

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در مورد نحوه‌ی تعامل جامعه‌ی جهانی با افغانستانِ تحت کنترل طالبان تصویب کرد.

این قطعنامه شام امروز (جمعه، ۸ جدی) به‌ وقت کابل با ۱۳ رأی موافق و دو رأی ممتنع از سوی نمایندگان روسیه و چین، به تصویب رسید.

پیش‌نویس این قطعنامه از سوی جاپان و امارات متحده عربی پیشنهاد شده بود.

نماینده‌ی جاپان در این نشست گفت که اعضای شورای امنیت در سال جاری میلادی در مورد افغانستان هماهنگ بوده‌اند و امیدوار است که در سال پیش‌رو نیز هماهنگ بمانند.

در این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و سایر «ذی‌نفعان» خواسته شده است که توصیه‌های «ارزیابی مستقل افغانستان» را برای افزایش مشارکت بین‌المللی به شیوه‌ی منسجم‌تر، هماهنگ‌تر و ساختارمند‌تر، درنظر بگیرند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین در قطعنامه‌ی خود از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که در مشوره با اعضای این شورا، بازیگران و ذی‌نفعان مرتبط به افغانستان؛ از جمله مقام‌های طالبان، زنان، جامعه‌ی مدنی و کشورهای منطقه یک نماینده‌ی ویژه در مورد افغانستان با تخصص قوی در مورد حقوق‌‌بشر و جنسیت، تعیین کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که این نماینده ویژه باید توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان را بدون لطمه زدن به مأموریت یوناما و‌ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، اجرایی کند.

این شورا همچنین از تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد برای برگزاری نشست بعدی نمایندگان و فرستادگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان استقبال کرده و از اشتراک کنندگان این نشست خواسته است که در مورد توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان بحث کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از دبیرکل این سازمان خواسته است که در ۶۰ روز آینده از نتایج بحث‌ها در این مورد به این شورا گزارش دهد.

«ارزیابی مستقل افغانستان» را فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ کننده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور افغانستان انجام داده است.

آقای سینیرلی اوغلو این ارزیابی را بر اساس مفاد قطعنامه‌ی ۲۶۷۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه مارچ سال جاری میلادی تصویب شد، انجام داده است.

آنتونیو‌ گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این ارزیابی را در هشتم نوامبر به شورای امنیت این سازمان سپرده بود.

نسخه‌ای از این ارزیابی در اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی منتشر شد که در آن برای ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه‌ی اجتماعی در افغانستان بر «گفت‌وگوی ملی» تأکید شده است.

این ارزیابی از سوی گروه‌های سیاسی، فعالان مدنی و حقوق‌‌بشری افغا‌نستان با انتقادات گسترده مواجه شده است.

پس از منتشر شدن نسخه‌ای از این ارزیابی، ۷۱ نهاد مدنی و حقوق‌‌بشری افغا‌نستان در یک نامه‌ی سرگشاده به سازمان ملل متحد گفتند که این ارزیابی بر اساس «سیاستی با پیش‌فرض تعامل با طالبان» انجام شده و در آن توصیه‌های زنان، جامعه‌ی مدنی و سایر گروه‌ها درنظر گرفته نشده است.