Photo: ONLINE/FILE

هیأتی از علمای پاکستانی هفته‌ی جاری به کابل سفر می‌کند

هیأتی از علمای دینی پاکستان به ریاست ملا فضل‌الرحمان، رییس حزب جمعیت علمای اسلام (JUI-F) قرار است هفته‌ی جاری روز چهارشنبه به کابل سفر کند.

این موضوع را منبعی در کابل در گفت‌وگو با رسانه اکسپرس تریبون پاکستان تأیید کرده است.

این منبع گفته است که مقدمات دیدارهای مختلف با هیأت پاکستانی نهایی شده که بر رسیدگی به موضوع تحریک طالبان پاکستان و حل تنش بین کابل و اسلام‌آباد تمرکز دارد.

به گزارش اکسپرس تریبون، این استراتژی شامل اعمال نفوذ مذهبی برای برآورده کردن خواسته‌های اسلام‌آباد است.

در گزارش این رسانه آمده است پیش‌بینی می‌شود که علمای پاکستانی با نمایندگان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) نیز به‌گونه‌ی خصوصی گفت‌وگو کنند.

این منبع افزوده است که هدف این است که چارچوبی برای گفت‌وگو و جمع‌آوری دیدگاه‌ها در مورد طیف وسیعی از موضوعات ایجاد شود.

مولانا فضل‌الرحمان در اوایل ماه جاری از سوی طالبان برای سفر به کابل دعوت شد، زمانی که روابط کابل و اسلام‌آباد در پی یک حمله‌ی مرگ‌بار در دیره اسماعیل‌خان خیبرپختونخواه تیره شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که این گروه با دعوت از مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان می‌خواهد «جلو تبلیغات را بگیرد و واقعیت‌هایی را با مردم پاکستان شریک کند».

به‌گفته‌ی سخن‌گوی طالبان، مولانا فضل‌الرحمان «می‌تواند مردم پاکستان را در آگاهی قرار دهد تا تبلیغات و برخی پروپاگنداهایی که صورت می‌گیرد، اذهان عامه را در آن کشور علیه مردم [افغانستان] خراب نکند».

پاکستان می‌گوید که طالبان در افغانستان به طالبان پاکستانی پناه داده‌ و این گروه حملات خود را از خاک افغانستان سازماندهی می‌کند.

دولت پاکستان بارها تأکید کرده است که طالبان افغانستان باید علیه طالبان پاکستانی اقدام کنند.