جنرال کمپبل: داعش در افغانستان و پاکستان سربازگیری می‌کند

اطلاعات روز: پس از نشر گزارشی در روزنامه‌ی اطلاعات روز در مورد حضور 700 خانواده‌ی مسلح خارجی همراه با بیرق‌های سیاه در شماری از ولسوالی‌های غزنی و زابل، جنرال جان کمپبل، فرمانده‌ مأموریت جدید ناتو در کشور تأیید کرده است که نظر به گزارش‌های رسیده، گروه موسوم به داعش در افغانستان و پاکستان جوانان را جذب می‌کند.

فرمانده مأموریت جدید ناتو در کشور دیروز در گفت‌و‌گو با «آرامی تایمز» گفته است که نظر به گزارش‌های آنان، گروه تندرو دولت اسلامی برای تقویت صفوف خود، از افغانستان و پاکستان‌ سرباز جذب می‌کند. به گفته‌‌ی او، در حال حاضر این گروه تندرو در افغانستان و پاکستان مصروف سربازگیری است.

چندی پیش شماری از مسئولان محلی و باشندگان ولایت غزنی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفته بودند که 100 تا 150 افراد خارجی در بازار رسنه‌ی ولسوالی گیلان غزنی و هم‌چنان 700 خانواده‌‌ی خارجی مسلح در مناطق اطرف ولسوالی جاغوری که زبان‌های فارسی و پشتو را نمی‌فهمند، جابه‌جا شده‌اند.

پیش از این سرپرست ولایت غزنی و والی پکتیکا در نشست خبری مشترکی گفته بودند که 1050 خانواده‌ی خارجی مسلح در شماری از مناطق این دو ولایت جابه‌جا شده‌اند و خودشان را مربوط به گروه داعش خوانده‌اند. پس از آن مسئولان در ولایت‌های هلمند، فراه و سرپل از حضور خانواده‌های مسلح خارجی خبر دادند. این افراد با خودشان بیرق‌های سیاه دارند.

با این حال، کمپبل تأکید کرده است که خودش گزارش‌ها مورد جلب و جذب جوانان از سوی گروه داعش را دیده است. به گفته‌ی او، نظر به گزارش‌ها، برخی‌ها در افغانستان و پاکستان به‌طور آشکارا شب‌نامه پخش کرده‌اند و در تلاش جذب افراد جدید در صفوف گروه داعش یا دولت اسلامی هستند.

او گفته است که در ‌این زمینه ‌به‌طور عمیق تحقیق و بررسی می‌کنیم: «من ارائه‌ی معلومات استخباراتی به همکارانم را از اولویت‌ها می‌دانم؛ اما اگر صادقانه بگویم، تا حال معلومات همه‌جانبه به دسترس ما قرار نگرفته است». اما او گفته که اهداف و نظر‌ات طالبان وابسته به ملا عمر، با داعش متفاوت اند، ولی برخی از جنگ‌جویان از این‌که چندین سال رهبرشان را ندیده‌اند، ناراضی هستند و می‌خواهند راه دیگری را انتخاب کنند.

در همین حال، صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله حضور گروه داعش در کشور را رد کرده است. به گفته‌‌ی او، افراد دارای بیرق‌های سیاه، جنگ‌جویان طالب و شبکه‌ی حقانی هستند و آنان به‌نام‌های گوناگون در نقاط مختلف کشور فعالیت دارند. صدیقی از جوانان خواسته که تحت تأثیر تبلیغات این گروه نروند و به صفوف آنان نپیوندند.