Photo: Social Media

مولانا فضل‌الرحمان در دیدار با ملاحسن آخوند: هدف سفر ما از بین بردن سوءتفاهم میان طالبان و پاکستان است

مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در دیدار با ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان گفته است که هدف سفر او و همراهانش به کابل از بین بردن «سوءتفاهمات» میان طالبان و دولت پاکستان است.

بر اساس اعلامیه‌‌ای که دفتر نخست‌وزیر طالبان منتشر کرده، مولانا فضل‌الرحمان در دومین روز سفر خود به افغانستان، قبل‌ازظهر امروز (دوشنبه، ۱۸ جدی) با ملا محمدحسن آخوند و شماری دیگر از اعضای کابینه‌ی طالبان در قصر چهارچنار ارگ دیدار کرده است.

دفتر نخست‌وزیر طالبان به نقل از مولانا فضل‌الرحمان نوشته است: «هدف از سفر ما به افغانستان این‌ است که میان دو کشور سوءتفاهمات را از میان برداریم و راه‌های همکاری را در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و پیشرفت همدیگر جست‌وجو نماییم.»

رهبر جمعیت‌ علمای اسلام پاکستان افزوده است: «ما پیام خیرخواهی را آورده‌ایم و آرزوی ما است که این سفر نتایج مثبت در قبال داشته باشد.»

ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان در این دیدار ابراز امیدواری کرده است که سفر مولانا فضل‌الرحمان باعث تقویت «اخوت و روابط مثبت» میان طالبان و پاکستان شود.

نخست‌وزیر طالبان در این دیدار گفته است که در افغانستان «علما» در رأس قدرت قرار دارند و افزوده است: «ما هر مسأله را به شریعت راجع می‌کنیم، شریعت که قانون الهی است برای ما این اجازه را نمی‌دهد که برای کسی ضرر برسانیم.»

ملا محمدحسن آخوند گفته است: «بنا امارت اسلامی افغانستان (طالبان) به‌شمول پاکستان به هیچ کشور همسایه اراد‌ه‌ی ضرر رساندن و ایجاد مشکلات ندارد و نه به کسی اجازه می‌دهد که از خاک ما دیگران را تهدید نماید.»

نخست‌وزیر طالبان در این دیدار به اخراج مهاجران و پناه‌جویان افغانستان از پاکستان نیز اشاره کرده و گفته است که پاکستان باید از این «رویه‌ی ظالمانه» دست بردارد.

او گفته است که این‌گونه برخوردها، مخالفت‌ها و بدبینی‌ها را افزایش می‌دهد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان نیز در این دیدار گفته است که ایجاد مشکلات پاکستان فراراه ترانزیت و صادرات، همه‌ساله زیان‌های مالی هنگفت به تاجران افغانستان وارد می‌کند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که تجارت و دادوستد اقتصادی میان دو کشور نباید قربانی مسائل سیاسی شود.

دفتر نخست‌وزیر طالبان به نقل از مولانا فضل‌الرحمان نوشته است که حزب جمعیت علمای اسلام صدای اعتراض خود را در رابطه به اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان بلند کرده است.

مولانا فضل‌الرحمان گفته است که از نظر این حزب، این‌گونه برخورد با مهاجران «نادرست» است و باعث مشکلات میان دو کشور می‌شود.

سفر مولانا فضل‌الرحمان و هیأت همراهش به افغانستان به دعوت طالبان صورت گرفته است. وزارت خارجه‌ی پاکستان این سفر را «شخصی» خوانده و در مورد آن اظهارنظر نکرده‌ است‌.

این سفر پس از افزایش تنش میان طالبان و پاکستان بر سر حضور جنگ‌جویان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان صورت گرفته است.

پاکستان ادعا می‌کند که جنگ‌جویان تی‌تی‌پی، حملات خود در پاکستان را از خاک افغانستان تنظیم می‌کنند و در داخل این کشور دارای سرپناه امن هستند.

اما طالبان این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند که به هیچ گروهی اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان را علیه سایر کشورها نمی‌دهند.