200 شکارچی عرب در ولایت فراه کمپ ساخته‌اند

اطلاعات روز: مسئولان اداره‌ی ملی حافظت از محیط زیست کشور گفته‌‌اند، حدود 200 شکارچی عرب از کشور قطر همراه با یک شیخ در ولایت فراه کمپ ساخته‌‌اند و پرندگان نایاب را شکار می‌کنند. چند روز پیش مسئولان در ولایت نیمروز نیز گفته بودند که گروهی 16 نفری کشور قطر برای شکار نیش‌مرغ وارد این ولایت شده‌ است.

یک منبع اداره‌ی ملی حفاظت از محیط زیست کشور که خواسته نامش در خبر ذکر نشود، به رادیو آزدای گفته است که نزدیک به 200 تن از عرب‌‌های کشور قطر همراه با یک شیخ، در منطقه‌ی موسوم به «خوسپاس» در مربوطات ولسوالی بکواه ولاش جوین ولایت فراه کمپ ساخته و مصروف شکار پرندگان نیش‌مرغ هستند.

به گفته‌ی او، پس از خروج نیروهای بین‌المللی از برخی مناطق کشور، حضور همچون افراد به حمایت مسئولان محلی در ساحات سرحدی افزایش یافته و پولیس و اردوی ملی افغانستان، امنیت آنان را تأمین می‌کنند. این در حالی است که حکومت دوران حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور، شکار پرندگان را ممنوع کرده بود.

فرید بختاور، رییس شورای ولایتی فراه گفته است که شماری از عرب‌ها به بهانه‌ی ساخت مسجد و شفاخانه وارد این ولایت شده‌اند؛ اما در واقع آنان پرندگان نیش‌مرغ را شکار می‌کنند. حکومت در این زمینه هنوز واکنش نشان نداده؛ اما بختاور گفت که رییس جمهور باید برای جلوگیری از این کار شکارچیان عرب اقدام کند.

با این حال، وزارت امور داخله حضور عرب‌ها در فراه را تأیید کرده؛ اما تأکید دارد که آنان برای ساخت یک مسجد بزرگ و پارک وارد این ولایت شده‌اند. نجیب‌الله دانش، معاون سخنگوی این وزارت دیروز گفت که پس از افزایش شکایت‌ها در مورد حضور شکارچیان عرب، یک هیأت حقیقت‌یاب توظیف شده است.

بر اساس معلومات ارائه شده، 138 نوع حیوان و پرنده در کشور یافت می‌شوند. نیش‌مرغ، پلنگ برفی، گوسفند مارکوپولو، ببر کسپینی، باز و کلنگ سفید، از جمله‌ی حیواناتی اند که در کشور یافت می‌شوند. با این حال، این نگرانی نیز مطرح شده که با افزایش حضور خانواده‌های خارجی، شکارچیان عرب دنبال بررسی مناطق استراتژیک نباشند.