Photo: Sven Van Echelpoel / Flickr

آکسفام: در سه سال اخیر ثروت ثروتمندان افزایش یافته، اما فقیرها فقیرتر شده‌اند

سازمان کمک‌رسان «آکسفام» در گزارشی گفته است که در سه سال اخیر، ثروت پنج ثروتمند جهان دو برابر شده، اما فقیرها، فقیرتر شده‌اند.

بر اساس این گزارش که در آستانه‌ی برگزاری نشست سالانه‌ی مجمع اقتصاد داووس منتشر شده، با افزایش شکاف عمیق بین فقیر و ثروتمند احتمالا در یک‌دهه‌ی آینده اولین تریلیونر جهان ظهور خواهد کرد.

در عین حال این گزارش هشدار می‌دهد که در صورت ادامه‌ی روند فعلی، فقر در جهان تا ۲۲۹ سال دیگر ریشه‌کن نخواهد شد.

آکسفام با تأکید بر افزایش چشم‌گیر نابرابری از زمان شیوع کرونا، گفته است از سال ۲۰۲۰، ۳.۳ تریلیون دالر به ثروت ثروتمندان جهان افزوده شده و دارایی آنان سه برابر سریع‌تر از نرخ تورم رشد کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که با وجود رکود استانداردهای زندگی میلیون‌ها کارگر در سراسر جهان، در رأس هفت شرکت از هر ۱۰ شرکت جهان مدیرعامل یا سهامدار میلیاردر قرار دارد.

گزارش آکسفام که با استفاده از داده‌های شرکت تحقیقاتی «ولث ایکس» گردآوری شده، می‌گوید ثروت پنج ثروتمند برتر جهان یعنی ایلان ماسک، برنارد آرنو، جف بزوس، لری الیسون و مارک زاکربرگ، ۴۶۴ میلیارد دالر یا ۱۱۴ درصد افزایش یافته است و به ۸۶۹ میلیارد دالر رسیده است.

در همین دوره، مجموع دارایی ۴.۷۷ میلیارد نفر از فقیرترین افراد که ۶۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، ۰.۲ درصد کاهش یافته است.

این گزارش می‌افزاید: «مردم در سراسر جهان ساعت‌های سخت‌تر و طولانی‌تری برای دستمزدهای کم در مشاغل متزلزل و ناایمن کار می‌کنند. در ۵۲ کشور، متوسط دستمزد واقعی نزدیک به ۸۰۰ میلیون کارگر کاهش یافته است.»

آکسفام همچنین گفته است که بر اساس جدیدترین «شاخص جینی» که نابرابری جهانی را می‌سنجد، یک درصد از ثروتمندترین‌های جهان ۵۹ درصد از کل دارایی‌های مالی جهانی، از جمله سهام، سهام و اوراق قرضه، به علاوه سهام در مشاغل خصوصی را در اختیار دارند.

علیمه شیوجی، مدیر اجرایی موقت آکسفام گفته است: «این افراط‌ها را نمی‌توان به‌عنوان هنجار جدید پذیرفت، جهان نمی‌تواند یک‌دهه‌ی دیگر تقسیم‌بندی را تحمل کند.»

وی افزوده است که شکاف بین ثروتمندان و بقیه نه تصادفی است و نه اجتناب‌ناپذیر.