رییس اجرایی: بر حمایت از آزادی بیان متعهدیم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که این حکومت بر حمایت از آزادی بیان متعهد است و برای حل مشکلات خبرنگاران اقدام خواهد کرد. او آزادی بیان را یکی از افتخارات حکومت دانسته و می‌گوید که در حال حاضر با رسانه‌ها در تماس است و برای مشکلات فراراه‌ خبرنگاران، اقدام می‌شود.

عبدالله این اظهارات را دیروز در دیدار با فلیم کاین، معاون بخش آسیای مؤسسه‌ی ناظران حقوق بشر و پاتریشیا گاسمن، پژوهشگر ارشد در بخش افغانستان این مؤسسه در کابل بیان کرده است. در این دیدار عبدالله نقش آنان را در سطح افغانستان و جهان خوب توصیف کرده و حقوق بشر را یک اصل مهم در قانون اساسی کشور دانسته است.

رییس اجرایی گفته است که حکومت وحدت ملی بر حمایت از حقوق بشر متعهد است. پژوهشگران حقوق بشر در این دیدار از افزایش تهدید علیه خبرنگاران در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند، سران حکومت وحدت ملی برای حمایت از آزادی بیان و خبرنگاران در این کشور تلاش نمایند.

آنان هم‌چنان تأکید کرده‌اند، گزارش‌شان در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را امروز منتشر می‌کنند. پژوهشگران حقوق بشر از موجودیت مشکلات در مورد قانون رسیدگی به تخلف‌ها علیه خبرنگاران و قانون دسترسی به معلومات ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند، در باره‌ی قانون منع خشونت علیه زنان نیز در مجلس نمایندگان مشکلات وجود داشته است.

به گفته‌ی آنان، در حال حاضر در ولایت‌ها هیچ اقدامی در برابر منع خشونت علیه زنان صورت نگرفته است. سپس رییس اجرایی گفته است که سران حکومت وحدت ملی بر حمایت جدی از بانوان و کاهش محو خشونت علیه آنان متعهد اند و با همه‌ی امکانات‌، در این راستا تلاش می‌کنند.