انسداد گذرگاه‌‌های مرزی افغانستان و پاکستان؛ طالبان پاکستان را به بستن دائمی این گذرگاه‌ها تهدید کرده‌اند

یک رسانه‌ی پاکستانی گزارش داده است که مقام‌های طالبان افغانستان تهدید کرده‌اند که اگر راه‌حلی برای بازگشایی گذرگاه‌های تورخم و خرلاچی پیدا نشود، این گذرگاه‌ها را برای همیشه بسته خواهند کرد.

انسداد گذرگاه تورخم به‌روی ترانزیت امروز (چهارشنبه، ۲۷ جدی) وارد پنجمین روز شده است. بنادر خرلاچی در پکتیا و غلام‌خان در خوست نیز مسدود اند.

طالبان می‌گویند که پاکستان این گذرگاه‌ها را بسته کرده و از رانندگان موترهای باربری افغانستان پاسپورت و ویزا می‌خواهد.

مقام‌های محلی طالبان در ننگرهار گفته‌اند که این گروه نیز در واکنش به اقدام پاکستان، از رانندگان پاکستانی پاسپورت و ویزا می‌خواهد و آنان را بدون این اسناد اجازه‌ی ورود به افغانستان نمی‌دهد.

دان‌نیوز به نقل از منابع در تورخم نوشته است که نشست مقام‌های مرزی طالبان و پاکستان شام دوشنبه در حالی‌ پایان یافته است که طالبان گفته‌اند اگر درباره‌ی ویزا برای رانندگان به توافق دوجانبه نرسند، از ادامه‌ی روند گفت‌وگو خودداری می‌کنند.

به‌گفته‌ی منابع، مقام‌های طالبان صریحا به مقام‌های امنیتی پاکستان گفته‌اند که محدودیت‌های جدید برای آنان قابل قبول نیست، زیرا هیچ‌گونه اطلاع رسمی قبلی از اجرای سیاست ویزا به آنان داده نشده است.

همچنین به‌نوشته‌ی دان‌نیوز، مقام‌های طالبان از طرف پاکستانی خواسته‌اند که اجازه دهند تمامی موترهای افغانستان که در خاک پاکستان گیر افتاده‌اند، به کشورشان برگردند و پس از آن با ایجاد دیوار سیمانی در دروازه‌ی اصلی، مرز را برای همیشه ببندند.

این رسانه‌ی پاکستان افزوده است که روز سه‌شنبه نیز نشست دیگری میان مقام‌های ارشد گمرکی و امنیتی پاکستان برگزار شده که در آن به تفصیل وضعیت موجود در مرز تورخم و خرلاچی بحث و تبادل نظر شده است.

به‌نوشته‌ی دان‌نیوز، مقام‌های گمرکی پاکستان اصرار داشتند که الزامات اسناد مسافرتی قانونی در سراسر جهان اجرا می‌شود و پاکستان و افغانستان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

آنان گفتند که چندین بار به مقام‌های طالبان در مورد اعمال سیاست ویزا اطلاع داده شده است، اما کابل هیچ اقدام عملی برای پابندی به قوانین بین‌المللی گذرگاه مرزی انجام نداده است.

افزایش بهای مواد غذایی در ننگرهار

باشندگان ننگرهار می‌گویند که بسته شدن تورخم بر قیمت مواد غذایی و سایر کالاهای ضروری در بازارهای این ولایت تأثیر گذاشته است.

به‌گفته‌ی آنان، حدود یک هفته پیش یک بوجی پنجاه کیلویی آرد در شهر جلال‌آباد هزار و ۶۰۰ افغانی قیمت داشت، اما اکنون قیمت آن به هزار و ۶۵۰ افغانی افزایش یافته است.

همچنین ۱۰ لیتر روغن خوراکی یک هفته پیش ۸۰۰ افغانی بود، اما اکنون قیمت آن به ۸۷۰ افغانی افزایش یافته است. همین‌طور قیمت سبزیجات تازه در چند روز گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

حضرت‌الله، یکی از باشندگان شهر جلال‌آباد می‌گوید که از زمان بسته شدن گذرگاه تورخم، قیمت مواد غذایی در بازارهای شهر و ولسوالی‌های ننگرهار افزایش چشم‌گیری داشته است.

با ادامه‌ی انسداد گذرگاه‌های مرزی، هم تاجران افغانستان ضرر می‌کنند و هم پاکستان بازار کالاهای صادراتی خود در افغانستان را از دست می‌دهد.