افغانستان و ایران توافق‌نامه‌ی استراتژیک امضا می‌‌کنند

اطلاعات روز: در دیدار محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور با وزیر خارجه‌ی ایران، روی طرح توافق‌نامه‌ی استراتژیک میان دو کشور بحث و تبادل نظر شده است. سپس دو‌طرف توافق کرده‌اند، بعد از ترتیب محتوای این توافق‌نامه در یک چارچوب منظم، در جریان سفر رییس جمهور غنی به ایران، توسط سران دو کشور امضا شود.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران دعوت‌نامه‌ی رییس جمهور کشورش را به رییس جمهور غنی برای یک سفر رسمی به ایران تحویل داد. سپس اشرف غنی گفته است که در یک فرصت مناسبت به کشور ایران سفر می‌کند.

بر اساس این خبرنامه، این دیدار در ارگ ریاست جمهوری انجام شد و هر‌دو جانب در مورد مسایل امنیتی، مبارزه با تروریزم و افراطیت، مبارزه‌ی مشترک با مواد مخدر، مشکلات مهاجران افغان و همکاری‌های اقتصادی، به‌ویژه در عرصه‌های ترانزیت و انرژی برق، بحث و تبادل نظر کردند.

رییس جمهور در این دیدار گفته است که ایران منحیث یک کشور همسایه، برای افغانستان در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز‌مدت اهمیت دارد. رییس جمهور می‌گوید که بهترین راه برای رفاه و ثروت‌مند شدن کشورهای منطقه، گسترش همکاری‌های منطقه‌ای است.

سپس محمد جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران معرفی رسمی کابینه‌ی حکومت وحدت ملی را گام مهم خوانده و گفته است که با روی کار آمدن حکومت جدید، فصل تازه‌‌ای از همکاری‌ها میان افغانستان و ایران باز شده است. او می‌گوید که کشورش برای همکاری با حکومت افغانستان در بخش‌های مختلف آمادگی دارد.

او افزوده است، افغانستان و ایران با چالش‌های مشترک مواجه اند و برای حل آن باید دو‌طرف تلاش کنند. وزیر خارجه‌ی ایران گفته است، کشورش افغانستان را در پیشرفت روند صلح و ثبات همکاری می‌کند. او دیروز وارد کابل شد و پس از آن با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز در مورد مبارزه با هراس‌افگنان و حل مشکلات مهاجران گفت‌و‌گو کرد.