Photo: via Hafiz Zia Ahmad on X

گفت‌وگوی هیأت قضایی ایران با متقی در مورد مبارزه با تروریسم و استرداد مجرمان

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه‌ی این کشور که در رأس یک هیأت به کابل سفر کرده است، در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در مورد مبارزه با تروریسم و استرداد مجرمان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران-ایرنا، این هیأت امروز (شنبه، ۳۰ جدی) به کابل سفر کرده است و با مقام‌های مختلف طالبان دیدار خواهد کرد.

در گزارش این رسانه آمده است‌ که دو طرف در این دیدار «درباره‌ی طیفی از موضوعات مانند مقابله‌ی جدی با تروریسم و گروه‌های تکفیری و تشکیل کمیته‌ی مشترک قضایی در این رابطه، انتقال تجربیات قضایی ایران به افغانستان، انتقال محکومان و استرداد مجرمان گفت‌وگو کرده‌اند».

خبرگزاری ایرنا گفته است که هیأت قضایی این کشور در جریان این سفر با رییس شورای قضایی، دادستان کل و برخی از اعضای شورای قضایی طالبان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وزارت خارجه‌ی طالبان نیز با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که آقای متقی در این دیدار در مورد همکاری میان دو کشور در بخش رسیدگی به زندانیان، اجرای توافق‌نامه‌ی استرداد زندانیان، یافتن مکانیسم‌های بدیل برای شهروندان محکوم‌ به اعدام افغانستان در ایران‌ و همکاری در زمینه‌ی موضوعات حقوقی و جنایی مهاجران، مفصل حرف زده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان نوشته است که آقای غریب‌آبادی در این دیدار در مورد «شکنجه‌»ی شهروندان افغانستان در ایران گفته است: «ما در این زمینه موقف قوی داریم و با هماهنگی‌های لازم و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، اقدامات لازم در آینده انجام خواهد شد.»

بر اساس اعلامیه‌ی‌ وزارت خارجه‌ی طالبان،‌ معاون‌ قوه قضائیه‌ی ایران بر همکاری و هماهنگی با این گروه در بخش قضایی تأکید کرده است.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان به گفت‌وگو در مورد مسأله‌ی مبارزه با «تروریسم و گروه‌های تکفیری» اشاره‌ای نشده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که این سفر در ادامه‌ی دیدارها میان مقام‌های قضایی دو‌ طرف است و سال گذشته هیأتی از بخش قضایی طالبان به تهران سفر کرده بود.

ایران در بیش از دو سال اخیر بارها زندانیان اهل افغانستان را به طالبان تحویل داده است تا باقی‌مانده‌ی مدت حبس شان را در زندان‌های این گروه سپری کنند.

مقام‌های آن کشور می‌گویند که این زندانیان بر اساس توافق‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۵ میان وزارت‌های عدلیه دو‌‌ کشور امضا شده، به طالبان تحویل داده می‌شوند.