رییس جمهور اعضای کابینه و برنامه‌ی حکومتش را به مجلس معرفی کرد

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور دیروز پس از معرفی 24 نامزدوزیر، نامزدان ریاست امنیت ملی و ریاست بانک مرکزی به مجلس، برنامه‌ی 5 ساله‌ی حکومت وحدت ملی را در بخش‌های صلح و امنیت، اقتصاد، مبارزه با فساد اداری، سیاست خارجی، زنان و کودکان و حکومت‌داری تشریح کرد.

رییس جمهور در مورد برقراری صلح و ثبات در کشور گفت که برای تأمین امنیت سراسری در قدم نخست باید امنیت مناطق مرزی تأمین شود. او به‌عنوان نمونه گفت که امنیت کابل از دروازه‌های کابل تأمین نمی‌شود؛ امنیت کابل را باید از طریق ولسوالی‌های مرزی آن تأمین کرد.

رییس جمهور هم‌چنان گفت که فاصله میان مسجد و ارگ را کم می‌کند؛ زیرا ‌روحانیون در تأمین صلح و ثبات نقش مهم دارند. او در بخش تشریح برنامه‌ی اقتصادی‌اش، افغانستان را یک کشور غنی خواند و گفت، برای بهبود وضعیت، تولیدات داخلی حمایت و تمام مصرف‌های دولت از محصولات داخلی تأمین شوند. رییس جمهور رشد اقتصادی را از اولویت‌های کاری دولتش خواند و گفت که افغانستان را صاحب ثروت می‌کنیم.

اشرف غنی گفت، بودجه‌ی وزارت‌های دفاع و داخله ۴ میلیارد دالر است و در تأمین نیازمندی‌های این وزارت‌ها (‌لباس، کفش و غذا) به تولیدات داخلی اولویت داده شود. رییس جمهور تأکید کرد که عرضه و تقاضای دولت باید باهم هم‌آهنگ شود و در یک کلام دولت در آینده تولیدات داخلی را مصرف کند.

او در بخش حکومت‌داری گفت که تمام مردم از حکومت‌داری شکایت دارند و برای حل این مشکل، شش ماه از اعضای مجلس نمایندگان وقت می‌خواهیم. رییس جمهور گفت که قانون اساسی افغانستان ۲۰ اختیار را به رییس جمهوری داده و وی در آینده، قدرت ریاست جمهوری را از یک فرد به یک نهاد تبدیل می‌کند.

او هم‌چنان مبارزه با فساد اداری را از اولویت‌های جدی حکومت جدید خواند و گفت، در بدنه‌ی دولت کار به اهل کار سپرده می‌شود؛ در این زمینه نظارت جدی شورای ملی را از کارکردهای تمامی وزیران ‌می‌خواهم. غنی گفت، اگر وزیران ناکارآمد یا فاسد باشند، مجبور به استعفا خواهند شد و تحت پی‌گرد قانون قرار می‌گیرند.

رییس جمهور در مورد تجارت گفت که واردات افغانستان ۳۰ برابر از صادراتش است و ادامه‌ی این وضعیت قابل قبول نیست. به گفته‌ی او، افغانستان دارای آب، زمین، گاز، نفت و در کل همه‌چیز است؛ اما هنوز یک کشور وارداتی می‌باشد. رییس جمهور گفت که سرمایه‌گذاران افغان روی تقویت تولیدات و صادرات کشور سرمایه‌گذاری کنند.

اشرف غنی در مورد زمین‌های دولتی گفت، هزاران هکتار زمین دولتی بدون استفاده باقی مانده و برنامه‌ی دولت در آینده، ساختن شهرهای استاندارد است. او افزود، زمین‌های دولتی دیگر فروخته نمی‌شوند و این زمین‌ها در اختیار بخش‌های خصوصی قرار می‌‌گیرند، تا آن‌ها خانه بسازند و خانه‌های ساخته شده در اختیار مأموران دولتی قرار گیرند.

رییس جمهور در ادامه حفظ و مراقبت از سرک‌ها و شاهراه‌ها‌ را از اولویت‌های حکومت وحدت ملی خواند و افزود که اگر جاده‌ها و سرک‌های ساخته شده حفظ نشوند، دوباره خراب می‌شوند. رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش وضعیت کودکان را در کشور ‌وخیم خواند و گفت که برای حل مشکلات آنان، اقدام‌های لازم روی دست گرفته می‌شوند.

رییس جمهور در مورد زنان نیز گفت که خشونت علیه زنان در حکومت وحدت ملی جایی ندارد و با عاملان آن برخورد قانونی می‌شود. او در تشریح برنامه‌ی خود در زمینه‌ی شهرسازی گفت، رمز ثبات در افغانستان، ارتباط شهر و روستا است: برای حل این مشکل، برنامه‌‌های شهرسازی و ایجاد مسکن روی دست اند که در آینده عملی می‌شوند.

پس از ختم تشریح برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی رییس جمهور غنی، محمد نبی فراهی، وزیر دولت در امور پارلمانی،‌ ۲۴ نامزدوزیر و نامزدان ریاست امنیت ملی و ریاست بانک مرکزی کشور را مختصراً معرفی کرد. در فهرست کابینه روز گذشته، اکلیل حکیمی به‌جای جیلانی پوپل به عنوان نامزد‌وزیر مالیه معرفی شد.

هم‌چنان عبدالرحمان صلاحی به‌جای محمود صیقل به عنوان نامزد‌وزیر انرژی و آب اعلام شد. محمود صیقل دیروز از نامزدی خود انصراف داد. در فهرست دیروز، از محمد یعقوب حیدری، نامزدوزیر زارعت و مالداری نام برده نشد. یعقوب حیدری تحت پیگرد پولیس انترپول ‌است. او دو روز پیش از اشرف غنی خواست که تا زمان مشخص نشدن این موضوع، نامزدی‌اش را به تعلیق درآورد.