مرکز خبرنگاران: طالبان خبرنگار افغانستانی یک رسانه‌‌ی جاپانی را بازداشت کرده‌اند

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که استخبارات طالبان احسان اکبری، خبرنگار خبرگزاری «کیودو»‌ی جاپان را از شهر کابل بازداشت کرده است.

این مرکز به نقل از سید امیر اکبری، برادر این خبرنگار نوشته است که او روز چهارشنبه (۲۷ جدی) به مرکز رسانه‌های طالبان احضار و سپس بازداشت شده است.

در اعلامیه‌ی این نهاد به نقل از برادر این خبرنگار آمده است: «صبح روز بعد، کارمندان استخبارات احسان را با خود به دفتر خبرگزاری کیودو در شهرنو کابل می‌برند و کمپیوتر لپ‌تاپ و کمره‌ی عکاسی او را ضبط می‌کنند و دوباره در همان روز او را مجبور می‌کنند به خانه‌اش زنگ بزند که موبایل هوشمند‌ش را به کارمندان استخبارات که به دروازه‌ی خانه می‌آیند تحویل بدهند.»

بر اساس اعلامیه‌ی مرکز خبرنگاران افغانستان، برادر این خبرنگار می‌گوید که در چهار روز گذشته «هیچ خبری از وضعیت احسان اکبری ندارند و هیچ مرجعی نیز در این زمینه پاسخ‌گو نمی‌باشد».

مرکز خبرنگاران افغانستان نگرانی خود را در مورد بازداشت این خبرنگار ابراز کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط او شده است.

این مرکز همچنین از استخبارات طالبان خواسته است: «به روند بازداشت گسترده‌ی خبرنگاران که باعث تشدید ترس و خودسانسوری خبرنگاران و رسانه‌های آزاد شده است، پایان دهد.»

این سومین مورد بازداشت خبرنگاران در یک هفته‌ی اخیر از سوی طالبان است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، این گروه پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته دو خبرنگار خبرگزاری «گردش اطلاعات» را از کابل بازداشت و شب گذشته آزاد کردند.

علاوه بر این، منابع محلی به روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده‌اند که این گروه در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، خادم‌حسین احمدی، مسئول «رادیو جاغوری» را بازداشت کرده‌ است و هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.