صادرات برق ترکمنستان به افغانستان به 500 میگاوات می‌رسد

اطلاعات روز: در سفر محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور به ترکمنستان، بین مقام‌های دو کشور پنج توافق‌نامه‌‌ی همکاری در بخش‌های مختلف به امضا رسیده‌اند. هم‌چنان در این سفر رییس جمهور، بین دو کشور توافق شده که صادرات برق ترکمنستان به افغانستان به 500 مگاوات افزایش داده شود.

افغانستان سالانه به بیش از 3 هزار میگاوات برق نیاز دارد که اکنون 600 میگاوات برق آن از داخل کشور تأمین می‌شود و 30 میگاوات برق دیگر از ترکمنستان وارد کشور می‌شود. با این حال، رییس جمهور در سفرش به ترکمنستان گفته است که با وارد کردن برق از ترکمنستان، در تلاش تبدیل شدن افغانستان به مرکز انتقال برق در سطح منطقه است.

محمد اشرف غنی به روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته همراه با هیأت بلند‌رتبه‌ی دولتی وارد ترکمنستان شد و سپس با قربان قلی بردی محمدوف، رییس جمهور و شماری از مقام‌های دیگر ترکمنستان دیدار کرد. بعد از ملاقات دو رییس جمهور، اعلامیه‌ی مشترکی به نشر رسیده که بر اساس آن دادوستد تجاری میان دو کشور در بسیاری عرصه‌ها افزایش می‌یابد.

هم‌چنان در این دیدار‌ بین دو کشور پنج موافقت‌نامه‌ی همکاری در عرصه‏‌های سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، برق و ورزش به امضا رسیده‌اند. قربان قلی بردی محمدوف، رییس جمهور ترکمنستان گفته است که کشورش در آینده ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان را ادامه می‌دهد: «ترکمنستان در ولایت‌های بلخ، جوزجان و هرات یک مسجد 1000 نفری، شفاخانه، زایشگاه و فروشگاه ویژه‌ی محصولات ساخت ترکمنستان در مزار شریف احداث می‌کند».

به گفته‌ی او، ترکمنستان خطوط ریلی را از منطقه‌ی هرات و از سوی دیگر در از آقینه تا اندخوی ایجاد می‌‌کند و در این صورت، ظرفیت ذخایر نفتی و گازی در دو نقطه‌ی مرزی دو کشور افزایش می‌یابد. اکنون میزان داد‌و‌ستد میان این دو کشور به بیش از یک میلیارد دالر در سال می‌رسد.

اتاق‌های تجارت و صنایع کشور تعهدات جدید‌ بین دو کشور را سازنده خوانده است. خان جان الکوزی، معاون این اتاق گفته است، با عملی شدن آن وابستگی کشور به سایر کشورها اندک می‌شود. ‌ترکمنستان یکی از همسایگان شمالی کشور است. رییس جمهور با هیأت همراهش بعد‌از‌ظهر روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته به کشور بازگشتند.