فصیح‌الدین فطرت: اظهارات فرمانده ارتش پاکستان درباره‌ی افغانستان ناشی از درماندگی است

فصیح‌الدین فطرت، رییس ستاد ارتش وزارت دفاع طالبان در بیانیه‌ای اظهارات اخیر جنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان درباره‌ی افغانستان را «توهین‌آمیز» و ناشی از «درماندگی» مقام‌های پاکستانی خوانده است.

بیانیه‌ی فطرت در واکنش به سخنان منیر، امروز (شنبه، ۷ دلو) از سوی عنایت‌الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع طالبان منتشر شده است.

فطرت گفته است رییس ارتش پاکستان امنیت یک شهروند کشورش را مهم‌تر از امنیت و جان تمام مردم افغانستان می‌داند و این به‌گفته‌ی او، «در واقع توهین به ارزش‌های یک ملت مسلمان است».

این مقام طالبان در عین حال افزوده است که مقام‌های پاکستانی از تأمین امنیت شهروندان خود عاجز مانده و تقصیر کوتاهی شان را به دوش دیگران حواله می‌کنند.

او گفته است که مردم پاکستان باید در برابر چنین ابراز نظرهای «مغرضانه‌ی دولت‌مردان‌شان که باعث ایجاد نفرت بین دو کشور همسایه و مسلمان می‌شود، واکنش نشان دهند».

در بیانیه‌ی این مقام طالبان آمده است: «وزارت دفاع ملی تأکید می‌دارد که همچو ابراز نظرهای غیرمسئولانه، نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه باعث خدشه‌دار شدن روابط حسنه بین دو کشور همسایه می‌شود.»

رییس ستاد ارتش پاکستان اخیرا با اظهارنظر درباره‌ی اولویت‌های سیاست خارجی پاکستان گفته است که «زندگی یک پاکستانی از کل افغانستان مهم‌تر است».

او گفته است: «وقتی موضوع امنیت و مصونیت تک‌تک پاکستانی‌ها در میان باشد، می‌شود کل افغانستان را به پای آن قربانی کرد.»

وی تصریح کرده است که شورش در بلوچستان از دیرباز مورد حمایت افغانستان بوده و «همسایه‌ی غربی هرگز نسبت به پاکستان دوستی نشان نداده است».

رییس ستاد ارتش پاکستان به طالبان هشدار داده بود که «به پاکستان نگاه نکنید. ما حاضریم همه چیز و همه چیز را قربانی کنیم».