Photo: HafizZiaAhmad

نشست کابل؛ متقی: طرح‌های سازمان ملل جز جنگ و بی‌ثباتی نتیجه‌‌ای نداشته است

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در آغاز نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای» بار دیگر با تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل مخالفت کرد و گفت که طرح‌های این سازمان جز جنگ و بی‌ثبات نتیجه‌ای نداشته است. او خواستار احترام کشورها به مدل حکومت‌داری طالبان نیز شد.

این نشست عصر امروز (دوشنبه، ۹ دلو) با میزبانی وزارت خارجه‌ی طالبان و حضور سفیران و نمایندگان ویژه‌ی کشورهای منطقه در کابل آغاز شد.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان هدف از برگزاری این نشست را «بحث و گفت‌وگو برای شکل‌گیری روایت منطقه‌محور به هدف توسعه همکاری منطقه‌ای برای تعامل سازنده با افغانستان و کشورهای منطقه خواند».

او در ادامه بیانیه‌ی خود خواستار احترام کشورها به شیوه‌های حکومت‌داری این گروه شد و گفت: «امارت اسلامی افغانستان به منافع، انتخاب‌ها، ساختارهای حکومتی و مدل‌های توسعه دیگران احترام دارد و در مقابل از دیگران نیز توقع دارد که به منافع، انتخاب‌ها، مدل‌های حکومت‌داری و توسعه افغانستان احترام بگذارد.»

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان افزود تاریخ ثابت کرده است که «نسخه‌های تحمیلی» کارساز نبوده و نتیجه‌ی معکوس داشته است.

او افزود: «طرح‌های سازمان ملل متحد نیز که در جریان کار فرستاده‌های مختلف ارائه شده، متأسفانه نتیجه‌ای جز جنگ، بی‌ثباتی و اشغال افغانستان نداشته است.»

این مقام طالبان بار دیگر با تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد مخالفت کرد و گفت در موجودیت یوناما نیاز به نماینده‌ی ویژه دیگر نیست.

او گفت که حکومت طالبان آماده است و ظرفیت دارد تا روی مسائل مشترک و نگرانی‌ها با جهت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

متقی از سفیران و نمایندگان کشورهای حاضر در نشست امروز خواست که در نشست دوحه واقعیت‌های عینی افغانستان را به گوش آنچه او جهت‌های دور خواند، برساند تا «با رویکرد واقع‌بینانه، معقول و قابل قبول وارد تعامل و همکاری سازنده شوند». او گفت که «افغانستان با هیچ جهتی خواهان تقابل و جدال نیست، بلکه همواره روی تعامل مثبت تأکید داشته است».

قرار است که به روزهای ۱۸ و ۱۹ فبروری نشست تعقیبی نمایندگان ویژه‌ی کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای در دوحه به میزبانی دبیرکل سازمان ملل برگزار شود.

هدف از برگزاری این نشست بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختاریافته با در نظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل در مورد این کشور گفته شده است.

این ارزیابی را فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد در امور افغانستان انجام داده و شورای امنیت این سازمان برای اجرایی‌شدن پیشنهادات آن، یک قطع‌نامه صادر کرده و از دبیرکل این سازمان خواسته است که نماینده‌ی ویژه در امور افغانستان تعیین کند.

شورای امنیت در قطع‌نامه‌ی خود از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته بود که در مشوره با اعضای این شورا، بازیگران و ذی‌نفعان مرتبط به افغانستان، از جمله مقام‌های طالبان، زنان، جامعه‌ی مدنی و کشورهای منطقه، یک نماینده‌ی ویژه در مورد افغانستان با تخصص قوی در مورد حقوق‌‌ بشر و جنسیت تعیین کند.

در قطع‌نامه‌ی شورای امنیت آمده است که این نماینده‌ی ویژه باید توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان را بدون لطمه‌زدن به مأموریت یوناما و‌ فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان اجرایی کند.

در ارزیابی فریدون سینیرلی‌اوغلو برای ایجاد حکومت فراگیر، صلح پایدار و توسعه‌ی اجتماعی در افغانستان بر «گفت‌وگوی ملی» تأکید شده است.