هیدر بار، مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر
عکس: شبکه‌های اجتماعی

نقض حقوق زنان افغانستان؛ هدر بار خواهان حمایت از ایجاد پرونده علیه طالبان در دادگاه بین‌المللی شد

هدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل خواستار حمایت کشورهای عضو کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان برای ایجاد پرونده علیه طالبان در دیوان بین‌المللی دادگستری (آی‌سی‌جی) در لاهه شده است.

او در مطلبی که امروز (چهارشنبه، ۱۱ دلو) در سایت دیدبان حقوق بشر منتشر شده، به پرونده‌ی افریقای جنوبی علیه اسرائیل مبنی بر نقض کنوانسیون نسل‌کشی در غزه اشاره کرده و نوشته است که گروهی از زنان افغانستان در داخل این کشور و در دیاسپورا نیز دنبال چنین موضوعی هستند.

دیوان بین‌المللی دادگستری یا دادگاه بین‌الملل که رکن قضایی سازمان ملل متحد است، به حل‌وفصل اختلافات بین دولت‌ها می‌پردازد، اما به‌گفته‌ی هدر بار، اخیرا پرونده‌های مرتبط به نقض حقوق بشر نیز در این دادگاه ایجاد شده است.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر علاوه کرده است که «سرکوب وحشیانه‌»ی زنان و دختران و محرومیت آنان از حقوق شان توسط طالبان نقض آشکار کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان است که افغانستان در سال ۲۰۰۳ آن را تصویب کرد.

با وجود این و به‌گفته‌ی هدر بار، کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان به کشورهای طرف معاهده اجازه می‌دهد تا اختلافات خود را با سایر دولت‌های عضو «در رابطه با تفسیر یا اجرای» کنوانسیون که با مذاکره یا داوری حل‌وفصل نشده است، به دیوان بین‌المللی دادگستری بسپارند.

او نوشته است که بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان حمله‌ی طالبان به حقوق زنان و دختران را محکوم کرده‌اند. به‌گفته‌ی خانم بار، درحالی‌که دادگاه کیفری بین‌المللی در حال بررسی جنایات ادعایی علیه طالبان است، دیوان بین‌المللی دادگستری نیز راهی را برای پی‌گرد قضایی سوءاستفاده‌های طالبان در اختیار دولت‌های حامی زنان افغانستان قرار می‌دهد که می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

هدر بار نوشته است: «زنان و دختران افغان سزاوار روزی هستند که در دادگاه علیه طالبان حضور داشته باشند و دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. حمایت تنها یک دولت عضو کنوانسیون رفع تبعیض می‌تواند این امر را محقق کند.»

اگرچه افغانستان کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان را پذیرفته، اما حکومت طالبان که تا اکنون به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت شناخته نشده، این کنوانسیون را نپذیرفته است.

این گروه پس از دست یافتن به قدرت، محدودیت شدید علیه زنان و دختران وضع کرده‌ است. زنان افغانستان در حال حاضر از تحصیل، کار و آزادی گشت‌وگذار محروم هستند.

طالبان اخیرا در برخی شهرها گروهی از زنان و دختران جوان را به‌دلیل عدم رعایت پوشش مورد قبول این گروه بازداشت کرده‌اند، اقدامی که منتقدان طالبان آن را آدم‌ربایی می‌خوانند.