755 پناه‌جوی افغان در پاکستان زندانی شده‌اند

اطلاعات روز: برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی دیروز گزارش دادند که حدود 935 پناه‌جوی‌ افغانستانی در پاکستان بازداشت شده‌اند که از این تعداد، 755 تن‌ آنان زندانی شده‌اند. بخدی گزارش داد که از میان 935 پناه‌جوی بازداشت شده‌ی افغانستان در پاکستان، صرف 180 تن آنان ‌به ضمانت رها شده‌اند.

این پناه‌‌جویان افغان از مناطق «گجرن‌والا، بهاول‌پور، ملتان، فیصل‌آباد، راول‌پندی، لاهور و دی‌جی خان» ایالت پنجاب پاکستان بازداشت شده‌اند. از سوی دیگر، گفته می‌شود که در یک هفته‌ی اخیر تنها 1900مهاجر افغان از ایالت خیبر پشتونخواه پاکستان به دلیل نداشتن مدرک قانونی‌ بازداشت شده‌اند.

به باور کارشناسان، پس از حمله‌ی مردان مسلح بر یک مکتب نظامی در شهر پشاور پاکستان، حکومت این کشور به خروج اجباری مهاجران افغان و آزار و اذیت آنان می‌پردازد. پیش‌تر نیز رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که حدود 137 مهاجران افغان در این کشور بازداشت شده‌اند.

پیش از این، حکومت ایالتی خیبر پشتونخواه پاکستان دستور خروج اجباری مهاجران افغان از این ایالت را صادر کرده بود. حکومت هنوز در مورد اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان واکنش نشان نداده، اما چندی پیش سخنگوی وزارت مهاجران و عودت کنندگان اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور را خلاف تعهدات دوجانبه خوانده بود.

به گفته‌ی او، بر اساس توافق دوجانبه‌، مهاجران افغان می‌توانند تا پایان سال 2015 در پاکستان زندگی کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده، اکنون ١،۶ میلیون مهاجر افغان به‌طور قانونى و یک میلیون تن دیگر بدون داشتن مدرک قانونى در پاکستان زندگى مى‌کنند. از جمع ٢،۶ میلیون مهاجر افغان، یک میلیون تن آنان در ایالت خیبر پشتونخواه به‌سر می‌برند.