Photo: via Abdul Qahar Balkhi on X

متقی به سینیرلی‌اوغلو: پس از دریافت اطلاعات مفصل در مورد اشتراک در نشست دوحه تصمیم می‌گیریم

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در امور افغانستان گفته است که این گروه پس از دریافت اطلاعات مفصل از ساختار، دستور کار و ترکیب نشست آینده‌ی دوحه، در مورد اشتراک در این نشست تصمیم می‌گیرد‌.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، آقای متقی امروز (دوشنبه، ۱۶ دلو) با آقای سینیرلی‌اوغلو در کابل دیدار و در مورد نشست آینده‌ی دوحه و پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که هماهنگ‌کننده‌ی ویژه‌ سازمان ملل متحد در این دیدار گفته است که در مورد اشتراک هیأت طالبان در نشست آینده‌ی دوحه میان سایر اشتراک‌کنندگان «اجماع» وجود دارد.

این وزارت افزوده است که آقای سینیرلی‌اوغلو ابراز امیدواری کرده است که هیأت عالی‌رتبه‌ی طالبان در این نشست اشتراک کند.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه برگزار شود.

هنوز روشن نیست که به‌جز طالبان، دیگر کدام گروه‌ها و چهره‌های سیاسی افغانستان برای اشتراک در این نشست دعوت شده‌اند‌.

فریدون سینیرلی‌اوغلو در دیدار با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که هدف از برگزاری این نشست «تعامل مستمر جامعه‌ی جهانی با افغانستان از طریق یک روند دوامدار» است.

در این نشست قرار است بر اساس دستور قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» که آقای سینیرلی‌اوغلو آن را تهیه کرده نیز بررسی شود.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار امروز خود با آقای سینیرلی‌اوغلو گفته است که طالبان از «نکات مثبت» این ارزیابی استقبال می‌کنند، اما با موجودیت یوناما و در وضعیت جاری افغا‌نستان، دلیل منطقی برای تعیین نماینده‌ی ویژه جدید سازمان ملل در امور این کشور وجود ندارد‌.

بر اساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، آقای سینیرلی‌اوغلو گفته است که او در گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» خواستار افزایش حضور دیپلماتیک کشورها در کابل، گفت‌وگو در مورد رفع تحریم‌های بانک مرکزی و آغاز کمک‌های فنی و انکشافی به افغانستان شده‌ است‌.

وزارت خارجه‌ی طالبان نوشته است که آقای سینیرلی‌اوغلو ابراز امیدواری کرده است که بانک جهانی در آینده‌ی نزدیک در مورد افغانستان تصمیم مثبت بگیرد.

گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» از سوی گروه‌های سیاسی و مدنی افغانستان با انتقادات گسترده مواجه شده است.

پس از نشر یک نسخه از این گزارش در ماه می سال گذشته‌ی میلادی، بیش از ۷۰ نهاد مدنی افغانستان در یک نامه‌ی سرگشاده به سازمان ملل متحد نوشتند که این گزارش بر اساس سیاستی با «پیش‌فرض تعامل با طالبان» تهیه شده است.

شماری از گروه‌های سیاسی و مدنی نیز گفتند که در این گزارش دیدگاه‌های آنان بازتاب نیافته است.

با این حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک نشست این گزارش را بررسی کرده و قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ را برای اجرایی‌کردن پیشنهادات آن صادر کرده است.