Photo: © EUROPEAN UNION

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا: نشست دوحه فرصت مهمی برای گفت‌وگوهای معنادار در مورد افغانستان است

توماس نیکلسون، نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان در پایان سفرش در کابل گفته است که نشست آتی دوحه فرصت مهمی برای گفت‌وگوهای معنادار درباره‌ی افغانستان است.

او امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ دلو) در یک نشست خبری در کابل گفته است که تمرکز سفرش به افغانستان تبادل‌ نظر با طالبان، دیگر شهروندان افغانستان و جامعه‌ی دیپلماتیک برای برگزاری یک نشست سازنده در دوحه بوده است.

نیکلسون افزوده است که در کابل با طالبان و سایر طرف‌ها درباره‌ی «ارزیابی مستقل افغانستان»، به‌عنوان یک راه ممکن و مثبت برای محافظت از حقوق مردم افغانستان و تمایل طالبان برای داشتن روابط خوب با جامعه‌ی بین‌المللی بحث کرده است.

او گفته است که در گفت‌وگوهایش، طرف‌ها از یافته‌ها و توصیه‌های گزارش ارزیابی مستقل افغانستان قدردانی کرده‌اند.

این دیپلمات اروپایی افزوده است تنها سؤالی که شنیده درباره‌ی نیاز به تعیین فرستاده‌ی ویژه سازمان ملل است.

طالبان با تعیین چنین نماینده‌ای مخالف هستند و آن را غیرضروری می‌دانند.

نماینده‌ی ویژه اتحادیه اروپا دیدگاه طالبان را ناشی از «تجربیات منفی از یک بافت تاریخی متفاوت و عدم شفافیت درک‌شده در مورد عملکرد و مأموریت دقیق» نمایندگان ویژه دانسته است.

او افزوده است که وزیران طالبان دیدگاه مثبت خود را در مورد نشست دوحه در میان گذاشتند و اطلاع دادند که ترکیب هیأت این گروه در حال بررسی است و با توجه با برخی شفاف‌سازی‌ها در خصوص فرمت‌ها و روند جلسات در دوحه تصمیم‌گیری می‌شود.

این دیپلمات اروپایی افزوده است که بر اساس ارزیابی او، نشست دوحه فرصت مهمی برای گفت‌وگوهای معنادار در مورد افغانستان و نشان دادن آمادگی همه‌ی طرف‌ها برای مشارکت در مسیری رو به جلو، بر اساس گزارش ارزیابی مستقل و در یک روند تحت رهبری سازمان ملل است.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه برگزار شود.

در این نشست که بر اساس قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» که توسط فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی سازمان ملل صورت گرفته بررسی می‌شود.

رایزنی درباره‌ی تعیین نماينده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان بخشی از دستور کار نشست دوحه گفته می‌شود.