Photo: Social Media

طالبان: دو زندانی گوانتانامو به افغانستان بر می‌گردند

وزارت داخله‌ی طالبان می‌گوید که دو عضو این گروه که پس از آزادی از زندان گوانتانامو در عمان تحت نظارت بودند، به افغانستان بر می‌گردند.

عبدالمتین قانع، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان از این دو نفر به‌نام‌های ملا عبدالظاهر صابر و «حاجی عبدالکریم» نام برده است.

او امروز (یک‌شنبه، ۲۲ دلو) در ایکس نوشته است که عبدالظاهر صابر، باشنده‌ی اصلی روستای حصارک مرکز ولایت لوگر در دهم ماه می سال ۲۰۰۲ میلادی توسط نیروهای امریکایی بازداشت شد و پس از سپری‌کردن چهار ماه در زندان بگرام، در ماه اکتبر همین سال به زندان گوانتانامو منتقل شد.

به‌گفته‌ی قانع، این عضو طالبان در ۱۶ جنوری ۲۰۱۷ از زندان گوانتانامو آزاد و به عمان منتقل شد.

او گفته است که عبدالظاهر به مدت هفت سال در عمان بدون اجازه‌ی سفر تحت نظارت بوده و اکنون با تلاش وزارت خارجه‌ی طالبان، این محدودیت رفع شده و به افغانستان برخواهد گشت.

به‌گفته‌ی سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان، عبدالکریم، زندانی دیگر گوانتانامو باشنده‌ی اصلی روستای ووزیان ولسوالی تنی ولایت خوست است و در چهاردهم ماه آگست سال ۲۰۰۲ میلادی از سوی حکومت پاکستان بازداشت و به نیروهای امریکایی تحویل داده شد.

او افزوده است که عبدالکریم در اوایل سال ۲۰۰۳ از سوی امریکایی‌ها به زندان گوانتانامو منتقل شد و پس از ۱۴ سال از گوانتانامو آزاد و به عمان انتقال داده شد.

به‌گفته‌ی او، این عضو طالبان نیز هفت سال در عمان تحت نظارت و بدون اجازه‌ی سفر بوده است، اما اکنون این محدودیت برداشته شده است.

خبرگزاری دولتی باختر که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، نوشته است که قرار است زندانیان گوانتانامو فردا به کابل برسند.

مقام‌های امریکایی تا اکنون درباره‌ی برگشت این دو نفر چیزی نگفته‌اند.

سال گذشته نیز یک عضو دیگر طالبان به‌نام اسدالله هارون، از گوانتانامو آزاد و به کابل منتقل شده بود.

بر اساس اطلاعات، پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ حدود ۲۲۰ جنگ‌جوی طالبان و شبکه القاعده در افغانستان و پاکستان بازداشت و به گوانتانامو فرستاده شدند.

بیشتر اعضای طالبان در دوره‌ی ریاست جمهوری باراک اوباما از گوانتانامو آزاد شدند. از جمله پنج عضو برجسته‌ی این گروه شامل محمدفاضل مظلوم، عبدالحق وثیق، نورالله نوری، خیرالله خیرخواه و محمد نبی با میانجی‌گری قطر با یک سرباز امریکایی مبادله شدند.