انتخابات پاکستان؛ تلاش حزب مسلم‌لیگ و حزب مردم برای تقسیم دوره نخست‌وزیری

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که حزب مسلم‌لیگ، به رهبری نواز شریف و حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری، در راستای تشکیل یک دولت ائتلافی در این کشور، بر سر تقسیم دوره‌ی پنج ساله‌ی نخست‌وزیری به دو دوره‌ی دو و نیم‌ساله در حال مذاکره هستند.

جیو‌نیوز امروز (دوشنبه، ۲۳ دلو) به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که این موضوع برای اولین‌بار دیروز در مذاکرات دو طرف مطرح شده است.

بر اساس این طرح، دوره پنج ساله نخست‌وزیری، میان دو حزب به دو دوره دو و نیم ساله تقسیم خواهد شد.

جیو‌نیوز نوشته است چنین طرحی در سال ۲۰۱۳ میلادی میان حزب مسلم‌لیگ و «حزب ملی» پاکستان در بلوچستان نیز اجرایی شده بود و وزیر ارشد این ایالت برای دو و نیم سال از سوی حزب مسلم‌لیگ و برای دو و نیم سال دیگر از سوی حزب ملی تعیین شد.

مذاکرات روز یک‌شنبه میان دو حزب در خانه‌ی بلاول بوتو زرداری در لاهور برگزار شده و دو طرف توافق کرده‌اند که برای ثبات سیاسی در پاکستان پس از انتخابات، همکاری کنند. مذاکرات میان دو طرف امروز نیز ادامه دارد.

نتایج نهایی انتخابات سراسری پاکستان دیروز اعلام شد و در آن هیچ کدام از احزاب سیاسی این کشور نتوانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست آوردند تا دولت آینده‌ی این کشور را تشکیل دهند.

در این انتخابات، حزب مسلم‌لیگ ۷۹ کرسی پارلمان این کشور و حزب مردم ۵۴ کرسی را بدست آورده‌اند.

بر اساس نتایج نهایی انتخابات سراسری پاکستان، نامزدان مستقل که اکثریت آن‌ها مورد حمایت عمران خان، نخست‌وزیر پیشین آن کشور هستند، ۱۰۱ کرسی را بدست آورده‌اند.

مشخص نیست که در مذاکرات بر سر تشکیل دولت ائتلافی، نامزدان مستقل چه جایگاهی دارند.

عمران خان در چندین پرونده مجرم شناخته شده و اکنون در زندان بسر می‌برد. او تاپایان دوره محکومیت‌اش نمی‌تواند هیچ پست دولتی را بدست آورد.