Photo: Paul Keller / Flickr

فرانسه خواستار عقب‌نشینی نیروهای حزب‌الله از مرز اسرائیل شد

رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که فرانسه با هدف پایان دادن به مناقشه در مرز لبنان و اسرائیل، پیشنهاد کتبی به بیروت ارائه کرده که در آن از جنگ‌جویان حزب‌الله خواسته شده تا ۱۰ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کنند.

چهار مقام ارشد لبنانی و سه مقام فرانسوی گفته‌اند که این پیشنهاد را هفته‌ی گذشته استفان سژورن، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه به مقام‌های ارشد دولتی لبنان، از جمله نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان تحویل داده است. این پیشنهاد به اسرائیل و حزب‌الله نیز ارائه شده است.

این در حالی است که درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل، همزمان با جنگ غزه تشدید شده و نگرانی‌های رویارویی ویرانگر و همه جانبه را برانگیخته است.

همزمان حزب‌الله مذاکره‌ی رسمی برای کاهش تنش تا پایان جنگ در غزه را رد می‌کند.

حسن فضل‌الله، سیاست‌مدار ارشد حزب‌الله در پاسخ به سؤالی درباره‌ی این پیشنهاد به رویترز گفته است که این گروه درباره‌ی «هیچ موضوعی مرتبط با وضعیت جنوب قبل از توقف تجاوز به غزه» گفت‌وگو نخواهد کرد.

فضل‌الله با خودداری از اظهارنظر درباره‌ی جزئیات این پیشنهاد افزوده است: «دشمن در موقعیتی نیست که بتواند شرایطی را اعمال کند.»

رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته است که چنین پیشنهادی از سوی فرانسه دریافت شده و در حال بررسی است.

سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا در این رابطه گفته است که ایالات متحده «به بررسی همه‌ی گزینه‌های دیپلماتیک با همتایان اسرائیلی و لبنانی خود برای بازگرداندن آرامش و جلوگیری از تشدید تنش ادامه می‌دهد».