aljazeera

افریقای جنوبی خواستار بررسی حمله‌ی اسرائیل به رفح در دادگاه بین‌المللی دادگستری شد

رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که افریقای جنوبی از دادگاه بین‌المللی دادگستری خواسته است که حمله‌ی اسرائیل به شهر رفح در غزه را بررسی کند.

به گزارش رویترز، این کشور دیروز (سه‌شنبه، ۲۴ دلو) با ثبت یک «درخواست فوری» از این دادگاه خواسته است که بررسی کند که آیا حمله‌ی اسرائیل به رفح مستلزم اقدامات اضطراری اضافی برای حمایت از حقوق فلسطینیان است یا خیر‌.

دفتر ریاست‌جمهوری افریقای جنوبی با نشر بیانیه‌ای گفت است: «دولت افریقای جنوبی به‌شدت نگران است که حمله‌ی نظامی بی‌سابقه در رفح منجر به کشتار، آسیب و تخریب مضاعف در این منطقه شود.»

ریاست‌جمهوری افریقای جنوبی افزوده است که این حمله «نقض جدی و غیرقابل جبران کنوانسیون نسل‌کشی و دستور دادگاه در ۲۶ جنوری است».

پیش از این دادگاه بین‌المللی دادگستری در پی شکایت افریقای جنوبی از اسرائیل و متهم‌کردن این کشور به «نسل‌کشی» در غزه، به این کشور دستور داده بود که اقدامات لازم برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه را روی دست‌ گیرد.

دادگاه بین‌المللی دادگستری با نشر پستی در ایکس گفته است که درخواست جدید دولت افریقای جنوبی را دریافت کرده است، اما به نحوه‌ و زمان تصمیم‌گیری در مورد آن اشاره نکرده است.

اسرائیل به ارتش خود دستور داده است که طرح دو بعدی را برای خروج فلسطینیان از رفح و حمله‌ی زمینی به این منطقه آماده کند.

این کشور می‌گوید که برای نابودی نیروهای باقی‌مانده‌ حماس به رفح حمله می‌کند، اما این حمله به‌دلیل نگرانی‌ها از تلفات غیرنظامیان، با انتقادات گسترده‌ی بین‌المللی مواجه شده است.