Photo: via Abdul Qahar Balkhi on X

طالبان از ورود سفیر آذربایجان به کابل خبر دادند

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که الهام محمدوف، سفیر آذربایجان به کابل آمده است و با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه نشست تعارفی داشته است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ دلو) در ایکس نوشته است که این دیپلمات آذربایجانی نامه‌ی وزارت خارجه‌ی آذربایجان درباره‌ی گشایش سفارت این کشور در کابل را به متقی تحویل داده است.

به‌گفته‌ی بلخی، متقی گشایش سفارت آذربایجان در کابل برای اولین‌بار و اعزام دیپلمات در سطح سفیر را پیشرفت مهم در روابط دوجانبه خوانده و آن را نشانه‌ی خوبی از دوستی افغانستان و آذربایجان دانسته است.

متقی با استقبال از سفیر آذربایجان اطمینان داده است تا به سفارت این کشور در کابل کمک‌های لازم را ارائه کند.

او گفته است که حکومت طالبان خواهان افزایش سطح حضور دیپلماتیک در سفارت افغانستان در باکو است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان به نقل از الهام محمدوف، سفیر آذربایجان نوشته است که این کشور به حاکمیت و استقلال افغانستان احترام می‌گذارد و در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند.
به‌نوشته‌ی بلخی، محمدوف گفته است که این اولین بار در تاریخ است که سفارت آذربایجان در کابل افتتاح می‌شود.

محمدوف افزوده است که ظرفیت‌های همکاری خوبی بین دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها وجود دارد که می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان هم با اشاره به فرصت‌ها در روابط دوجانبه گفته است که مسیر لاجورد برای افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد و با فعال شدن این کریدور می‌توان افغانستان را به اروپا متصل کرد.

براساس گزارش رسانه‌های آذربایجانی، پارلمان این کشور در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی تأسیس سفارت در افغانستان را تصویب کرده بود و قرار بود در زمان حکومت پیشین سفارت آذربایجان در کابل فعال شود، اما این کار انجام نشد.

در دسامبر سال ۲۰۲۳ رسانه‌های آذربایجان گزارش دادند که این کشور سفارت خود را در افغا‌نستان در سال ۲۰۲۴ میلادی فعال می‌کند.

وزارت خارجه‌ی آذربایجان تا اکنون درباره‌ی اعزام سفیر به کابل و گشایش سفارت این کشور توضیح نداده است.