UN

نشست دوحه؛ «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» به گوترش: از فدرالی‌شدن افغانستان حمایت کنید

در آستانه‌ی نشست نمایندگان ویژه کشورها درباره‌ی افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، مجمع فدرال‌خواهان افغانستان در نامه‌ای از گوترش خواسته است که از فدرالی‌شدن افغانستان حمایت کند.

این مجمع در نامه‎‌ی خود که روز پنج‌شنبه (۲۶ دلو) منتشر شده، گفته است که حل بحران دیرپای کنونی و پایان‌دادن به زنجیره‌ی ظهور-سقوط دولت‌ها، در گِرو برپایی نظام فدرالی است.

مجمع فدرال‌خواهان افغانستان افزوده است که «در پهلوی دیگر عوامل نزاع، نوع نظام سیاسی و ساختار مدیریتی متمرکز قدرت، عامل پایه و اصلی گسترش نزاع و در فرجام فروپاشی‌های پی‌هم و ایستایی (توقف) جامعه و مردم افغانستان می‌باشد».

این مجمع اضافه کرده است که پاسخ به نیاز‌های بشری جامعه، مشارکت اقوام، زنان و شهروندان افغانستان از یک سو و محقق‌سازی آرمان‌های صلح‌جویانه سازمان ملل متحد از سوی دیگر، با فدرالی‌کردن ساختار قدرت امکان‌پذیر می‌گردد.

مجمع فدرال‌خواهان افغانستان خطاب به گوترش نوشته است: «بنابرین، از جناب عالی می‌خواهیم، با حمایت از طرح فدرالی‌شدن افغانستان، به نمایندگی از سازمان ملل متحد در استقرار صلح و ثبات و ختم جنگ در افغانستان نقش مهم خویش را ایفا نموده، ما و مردم افغانسـتان را ممنون سازند.‌»

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است به روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه به میزبان گوترش برگزار شود.

هدف از برگزاری این نشست «بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ی افغانستان به‌گونه‌ی منسجم، هماهنگ و ساختارمند با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان» گفته شده است.

تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل از دستور کار این نشست است.

طالبان نیز در این نشست دعوت شده، اما اشتراک خود را مشروط کرده‌اند.

در همین حال جریان‌های سیاسی مخالف حضور طالبان در نشست دوحه هستند.

این جریان‌ها امروز با نشر اعلامیه‌‌ی مشترک گفته‌اند که دعوت از طالبان در نشست دوحه این گروه را جسارت می‌بخشد که بیشتر از پیش به رفتارهای خشونت‌بار شان ادامه دهند.

جریان‌های مخالف طالبان از سازمان ملل و اشتراک‌کنندگان نشست دوحه خواسته‌اند که با زمینه‌سازی حضور همه‌ی طرف‌های سیاسی در این نشست، فرصتی را مهیا کنند که از طریق روند فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ی شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده‌ی مردم افغانستان فراهم گردد و بحران جاری در کشور پایان یابد.