استرالیا: 300 میلیون دالر به افغانستان کمک می‌کنیم

اطلاعات روز: جولی بیشوب، وزیر خارجه‌ی استرالیا دیروز در یک نشست خبری با رییس اجرایی در کابل گفت، در دو سال آینده 300 میلیون دالر را به افغانستان کمک می‌کنیم. خانم بیشوب از ادامه‌ی کمک‌های استرالیا در سال‌های آینده به کشور اطمینان داد و گفت، کشورش در سال‌های گذشته یک میلیارد دالر در بخش ملکی به افغانستان کمک کرده است.

او در ادامه افزود، کمک 300 میلیون دالری استرالیا به افغانستان بین سال‌های 2015 و 2017 نیز در بخش ملکی مصرف می‌شود. به گفته‌ی وزیر امور خارجه‌ی استرالیا، بخش زیادی این کمک‌ها در دو سال آینده در بخش‌های خصوصی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی در افغانستان مصرف می‌شو‌د.

به دنبال آن، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی از کمک‌های استرالیا در بخش‌های مختلف قدرانی کرد و گفت که امیداورم همکاری بین دو کشور بیش از هر زمانی گسترش یابد. استرالیا در سیزده سال گذشته در چوکات نیروهای ناتو در کشور 1600 سرباز داشته است.

بیش‌تر این سربازها در ولایت ارزگان مستقر بوده‌اند؛ اما در مأموریت «حمایت قاطع»، 400 سرباز این کشور در افغانستان برای همکاری با نیروهای امنیتی حضور خواهند داشت. مأموریت جنگی ناتو پیش‌تر پایان یافت و پس از آن مأموریت جدید آنان زیر نام «حمایت قاطع» برای آموزش و مشوره‌دهی نیروهای امنیتی آغاز شد.

گفتنی است که در 13 سال گذشته، جامعه‌ی جهانی میلیاردها دالر را در بخش‌های مختلف به حکومت کمک کرده‌ است؛ اما افغانستان هنوز وابسته به کمک‌های خارجی است. در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی تأکید دارند، برای خود‌کفایی اقتصادی، باید روی زیربناهای کشور کار شود.

افغانستان دارای معادن مختلف، از جمله نفت، گاز، طلا، نقره، آهن، ذغال سنگ و سنگ‌های قیمتی است؛ اما در 13 سال دوران حکومت حامد کرزی، برای استخراج آن برنامه‌‌های کارا روی دست گرفته نشد‌. ‌اشرف غنی، رییس جمهور کنونی کشور وعده داده است که مشکلات اقتصادی را حل می‌کند.