Photo: MO Ukraine

اعضای ناتو احتمال اعزام نیرو به اوکراین را رد کردند

امریکا و متحدان کلیدی اروپایی ناتو اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به اوکراین ندارند.

پیشتر امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه گفته بود که متحدان غربی اوکراین برای جلوگیری از پیروزی روسیه باید هر گزینه‌ای، از جمله اعزام نیرو را مد نظر بگیرند.

مکرون این اظهارات را در حالی بیان کرد که روسیه در شرق اوکراین موفقیت‌هایی به دست آورده و کی‌یف با کمبود مهمات و نیروی انسانی مواجه است.

کرملین پس از اظهارات مکرون هشدار داد که هر گونه اقدامی به درگیری اجتناب‌ناپذیر میان روسیه و ناتو تبدیل خواهد شد.

با این حال، براساس گزارش رویترز، آلمان، بریتانیا، اسپانیا، پولند و جمهوری چک هرگونه اقدامی مبنی بر اعزام نیروی زمینی به اوکراین را رد کردند.

اولاف شولتز، نخست‌وزیر آلمان روز سه‌شنبه گفته است: «هیچ نیروی زمینی و هیچ سربازی از سوی کشورهای اروپایی یا کشورهای ناتو به خاک اوکراین اعزام نخواهد شد.»

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان نیز با همین قاطعیت به خبرنگاران گفته است: «اعزام نیرو به خاک اوکراین از گزینه‌های آلمان نیست.»

طبق گزارش رویترز، کاخ سفید نیز تکرار کرده است که برنامه‌ای برای اعزام نیروهای زمینی ندارد، در عوض از قانون‌گذاران امریکایی می‌خواهد که لایحه‌ی کمک‌های امنیتی به اوکراین را تصویب کنند تا امکان ارسال سلاح و مهمات ضروری به نیروهای اوکراینی فراهم شود.

در همین حال استفان سژورن، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه روز سه‌شنبه درباره‌ی اظهارات مکرون توضیح داده و گفته است که رییس‌جمهور فرانسه قصد دارد نیروهایی را برای انجام وظایف خاصی مانند کمک به ماین‌روبی، تولید سلاح در محل و دفاع سایبری اعزام کند.