ریچارد بنت خواستار پی‌گیری نقض حقوق‌‌بشر در افغانستان در دادگاه بین‌المللی دادگستری شد

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل از جامعه جهانی خواست که نقض حقوق‌بشر در افغانستان را در دادگاه بین‌المللی دادگستری پی‌گیری کنند.

آقای بنت دیروز (پنج‌شنبه، ۱۰ حوت) در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد گفت مهم است که طالبان را در قبال سیاست‌ها و رفتارهای‌شان پاسخ‌گو بسازیم.

گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد در این نشست گفت که آینده‌ی باثبات و با احترام به حقوق‌‌بشر در افغانستان، مستلزم رسیدگی به معافیت طولانی‌مدت از مجازات در این کشور است.

آقای بنت گفت که تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در مورد افغانستان در جریان است و ابراز امیدواری کرد که از راه‌هایی دیگری نیز برای پاسخ‌گویی استفاده شود.

او افزود: «کشورهای عضو کنوانسیون رفع کلیه‌ی اشکال تبعیض علیه زنان دارای اختیار هستند که به‌دلیل عدم رعایت کنوانسیون، علیه افغانستان در دادگاه بین‌المللی دادگستری اقدام کنند. من کشورهای عضو را تشویق می‌کنم که این مسیر قانونی را برای به چالش کشیدن این نقض‌ها در نظر بگیرند.»

ریچارد بنت در بخشی دیگر از سخنان خود در شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد گفت که طالبان یک سیستم ملی را ایجاد کرده‌اند که در آن تبعض، جداسازی، سرکوب و طرد زنان و دختران نهادینه شده است.

گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد گفت که «من تحلیل قبلی خود را تکرار می‌کنم، این وضعیت آزار و اذیت بر اساس جنسیت و مطابق اساسنامه رم جنایت علیه بشریت است».

او گفت: «من یک گام جلوتر می‌روم و می‌گویم این وضعیت ممکن آپارتاید جنسیتی توصیف شود، زیرا مقام‌های حاکم (طالبان) به قصد تحت سلطه درآوردن کامل زنان و دختران حکومت می‌کنند.»

آقای بنت گفت که تحلیل عمیق‌تری از این موضوع انجام خواهد داد و در ماه جون سال جاری میلادی به شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد گزارش خواهد داد.

او ضمن تأکید بر پاسخ‌گو سازی طالبان در قبال سیاست‌ها و رفتارشان علیه زنان، بر جست‌وجوی راه‌هایی برای حمایت از زنان و مردان افغانستان برای تغییری که در اسرع وقت در وضعیت حقوق‌‌بشر لازم است، تأکید کرد.

گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد به اعدام‌ها و مجازات‌های علنی توسط طالبان در هفته‌های اخیر نیز اشاره کرد و آن را در تضاد با تعهدات افغا‌نستان تحت قوانین بین‌المللی دانست.

او تأکید کرد که «آینده‌ی افغانستان باید شامل مشارکت کامل، برابر و معنادار و احترام به حقوق بشر مردم با همه‌ی تنوع آن، از جمله در رابطه با جنسیت و تمامی اقلیت‌های زبانی، قومی، مذهبی و دیگر اقلیت‌ها باشد.»

آقای بنت از کشورهای جهان خواست که در کنار هم برای حقوق بشری مردم افغانستان بایستند و افزود که مردم افغانستان شایستگی تصمیم‌گیری و مشورت در راه رسیدن به افغانستانی را دارند که در آن تعهدات بین‌المللی حقوق بشری آن‌ها رعایت شود.

گزارشگر ویژه حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ی خود، در مورد عادی‌سازی روابط و به رسمیت‌شناسی طالبان بدون بهبود وضعیت حقوق‌‌بشر هشدار داده است.

او تأکید کرده است که هر نوع اقدام برای عادی‌سازی روابط و به رسمیت‌شناسی طالبان باید منوط به بهبود ثابت، قابل اندازه‌گیری و تأیید در وضعیت حقوق‌‌بشر باشد.