مجلس: به شوراهای ولایتی صلاحیت نظارتی نمی‌دهیم

اطلاعات روز: در حالی که دفترهای شوراهای ولایتی بیش از 17 ولایت به دلیل سلب صلاحیت‌های نظارتی این شوراها مسدود شده‌اند؛ کمیسیون تقنین مجلس نمایندگان دیروز اعلام کرد، بر اساس قانون اساسی، نظارت بر اعمال حکومت از صلاحیت‌های این مجلس است و به شوراهای ولایتی صلاحیت نظارتی داده نمی‌شود.

قاضی نذیر‌احمد حنفی، رییس این کمیسیون دیروز به رسانه‌ها گفت، مجلس در گذشته به شوراهای ولایتی صلاحیت نظارتی داده بود؛ اما آنان از این صلاحیت سوء استفاده کردند. ولی حنفی در این مورد جزئیات نداد. این در حالی است که شماری از رییسان شوراهای ولایتی تأکید دارند، بدون صلاحیت نظارتی، بودن این شوراها بی‌فایده است.

آنان هم‌چنان دیروز هشدار دادند، اگر برای شوراهای ولایتی صلاحیت نظارتی بر اعمال اداره‌های ولایتی دولتی داده نشود، تظاهرات‌ گسترده‌‌ای را راه‌اندازی می‌کنند. گفته می‌شود که رییسان شوراهای ولایتی برای حل این مشکل با رییس جمهور در تماس شده‌اند؛ اما هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکره‌اند.

رییسان شوراهای ولایتی از رییس جمهور غنی خواسته‌اند، طی فرمانی صلاحیت نظارت از اداره‌های محلی را دوباره به آنان تفویض کند. مجلس به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته صلاحیت نظارتی شوراهای ولایتی را سلب کرد؛ اما این کار واکنش شدید شوراهای ولایتی را به دنبال داشت.

در حال حاضر دفترهای شوراهای ولایتی بیش از 17 ولایت مسدود شده و این روند در حال افزایش است. با این حال، آگاهان حقوقی تأکید دارند، حکومت برای حل این مشکل به‌زودی یک راه‌حل معقول پیدا کند. به گفته‌ی آنان، بسته شدن دروازه‌های شوراهای ولایتی و افزایش اعتراض‌ها، پیامدهای خوبی را به دنبال نخواهد داشت.