۸ مارچ؛ گروهی از زنان معترض: زنان افغانستان در مقابل ظلم و حق‌تلفی سکوت نمی‌کنند

گروهی از زنان معترض در یک گردهمایی به مناسبت هشتم مارچ در کابل، گفته است که زنان افغانستان به این آگاهی رسیده‌اند تا در مقابل ظلم و حق‌تلفی‌ها سکوت نکنند‌.

امروز (جمعه، ۱۸ حوت/۸ مارچ) مصادف با روز جهانی همبستگی زنان است.

اعضای جنبش «زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» با گردهمایی در یک مکان سربسته از این روز تجلیل کردند.

در اعلامیه‌ی این جنبش آمده است که زنان افغانستان در حالی هشت مارچ را سپری می‌کنند که از هرگونه نقش‌آفرینی در حیات اجتماعی محروم و به‌صورت کل از جامعه حذف شده‌اند.

به‌گفته‌ی این جنبش، زنان امروز در افغانستان به این آگاهی سیاسی و مدنی رسیده‌اند تا در مقابل ظلم و حق‌تلفی‌ها سکوت نکنند‌ و این بزرگ‌ترین دست‌‌آورد زنان در دهه‌های اخیر است.

جنبش «زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» گفته است که پس از روی‌کارآمدن، اولین نیرویی که در مقابل ظلم و جنایت به‌صورت قاطع ایستادگی کرد زنان بود و تا اکنون این مبارزات حتا به قیمت از دست دادن جان‌شان ادامه دارد.

در اعلامیه‌ی این جنش آمده است: «زنان در افغانستان به این آگاهی رسیده‌اند تا خواسته و مطالبات شأن را به‌صورت واضح مطرح کرده و از آن دفاع کنند و یک زن آگاه، دشمن اصلی افراطیت، بنیادگرایی و واپس‌گرایی است.»

این گروه از زنان اضافه کرده است که خواستار حقوق و مشارکت مساوی در تمام عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری هستند.

«جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی» از سازمان ملل و جامعه جهانی خواسته است که آپارتاید جنسیتی جاری در افغانستان را به رسمیت بشناسند.

اعضای این جنبش گفته‌اند که سازمان ملل و جامعه جهانی، فرستادن پول‌ به افغانستان را که باعث تقویت ظلم و جنایت طالبان می‌شود، متوقف کنند و در عوض طالبان را به‌عنوان یک گروه تروریستی و ناقض حقوق بشر در لیست سیاه قرار دهند و به دادگاه‌های کیفری بین المللی بکشاند.

طالبان در بیش از دونیم سال گذشته محدودیت‌های شدیدی علیه زنان و دختران افغانستان وضع کرده‌اند. در حال حاضر زنان و دختران در این کشور حق کار، آموزش و گشت‌وگذار آزادانه را ندارند.

فعالان حقوق زن سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران افغانستان را آپارتاید جنسیتی می‌دانند و خواستار به‌رسمیت شناختن آن هستند.