Photo: HafizZiaAhmad

قمی و متقی در مورد روابط دوجانبه، تجارت و پیشرفت‌های سیاسی منطقه‌‌ای گفت‌وگو کردند

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که حسن کاظمی قمی، نماینده‌ی ویژه و سرپرست سفارت ایران در کابل با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت دیدار و در مورد روابط دوجانبه، تجارت، ترانزیت و پیشرفت‌های اخیر منطقه‌ای گفت‌وگو کرده‌ است.

حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان عصر امروز (چهارشنبه، ۲۳ حوت) با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس گفته است که آنان در این دیدار روابط طالبان با کشورهای منطقه را «رو به رشد» خواندند و آن را به نفع همه‌ی منطقه دانستند.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان آمده است که نماینده‌ی ویژه ایران در این دیدار در مورد نشست اخیر نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در دوحه معلومات داده است.

بر اساس این اعلامیه، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در این دیدار در مورد حل مشکلات مهاجران افغانستان در ایران، افزایش صادرات برق ایران به افغانستان، پیشرفت در رابطه به استفاده‌ی طالبان از بندر چابهار و رسیدن آب به سیستان و بلوچستان ایران پس از بارندگی‌های اخیر صحبت کرده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان جزئیات بیشتری در مورد این دیدار منتشر نکرده است.

طالبان و ایران در بیش از دوونیم سال اخیر تعامل گسترده‌ی داشته‌اند و مقام‌ها و هیأت‌های دو طرف برای توسعه‌ی روابط بارها به تهران و کابل سفر کرده‌اند.

نماینده‌ی ویژه ایران بارها بر رویکرد منطقه‌محور نسبت به افغانستان تأکید کرده است و می‌گوید «گروه تماس منطقه‌ای» را در این راستا ایجاد کرده است.

با وجود این، ایران و طالبان در رابطه به حق‌آبه‌ی آن کشور از رود هلمند و مسائل مرزی با چالش‌های نیز مواجه بوده‌اند.

در روزهای اخیر و پس از بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب، آب رودخانه‌ی هلمند وارد سیستان و بلوچستان ایران شده است.‌

پس از سرازیر شدن آب رودخانه‌ی هلمند به سیستان و بلوچستان، یک دیپلمات ایرانی ادعا کرد که حق‌آبه‌ی آن کشور از این رودخانه پس از تعامل با طالبان رهاسازی و وارد این ولایت شده است.