هشدار عبدالله به طالبان: با زور پیروز نمی‌شوید

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز به گروه‌های تروریستی، به‌ویژه طالبان، هشدار داد، میلیون‌ها افغان صلح می‌خواهند و چند هزار تن [جنگ‌جو] نمی‌توانند ثبات این کشور را برهم بزنند. رییس اجرایی با تأکید گفت، [طالبان] در نهایت هیچ چیزی را در کشور به دست نخواهند آورد.

او خطاب به مخالفان مسلح گفت، رسیدن به قدرت از طریق قتل مردم بیگانه امکان‌پذیر نیست و همگان باید بدانند، مردم افغانستان بیدار هستند و هیچ‌گاه تسلیم زور و ظلم نمی‌شوند. عبدا‌لله بار دیگر تأکید کرد، حکومت وحدت ملی متعهد به برقراری صلح پایدار و عادلانه در کشور بوده و به تلاش هایش در این راستا ادامه می‌دهد.

یکی از خواست‌های اساسی مردم از حکومت جدید، تأمین صلح دایمی در کشور است. پیش‌تر در یک نظرسنجی 46 درصد مردم از حکومت وحدت ملی خواسته بودند، تأمین صلح و ثبات را در اولویت قرار دهد. با این حال، رییس اجرایی گفت، با همکاری علمای دینی، پدیده‌ی ترور و افراط‌گرایی باید برای همیشه از کشور برچیده شود.

او این اظهارات را دیروز در دومین نشست مرکز اعتدال افغانستان در کابل بیان کرد. این نشست به منظور آشنایی با مفهوم اعتدال و بررسی آثار منفی افراط و تفریط برگزار شد و در آن، شماری از اعضای کابینه، قوه‌ی قضائیه و مجلس نمایندگان و چهره‌های سیاسی کشور نیز حضور داشتند.

عبدالله در این نشست کشتارها زیر نام اسلام را محکوم کرد و گفت، کدامین مرجع چنین فتوایی را صادر کرده می‌تواند که بر مبنای آن صدها مسلمان بی‌گناه کشته و صدها خانواده سوگوار شوند؟ گفتنی است که در نشست دیروز حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور نیز حضور داشت و وی به آموزه‌‌های اسلام در مورد اعتدال‌گرایی و نفی افراط تأکید کرد.

انتقاد شدید کرزی از غرب

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در نشست دیروز گفت، کشورهای غربی و برخی متحدان آنان در پی بدنام کردن دین اسلام هستند. رییس جمهور پیشین از کشورهای غربی خواست که روش و دید‌شان در را در برابر جهان اسلام تغییر دهند: «دولت اسلامی یا داعش برای بدنامی اسلام ایجاد شده است».

حامد کرزی گفت که اسلام از یک‌ طرف از سخت‌گیری‌های برخی مسلمانان و از سویی هم به خاطر اهداف برخی از کشورها سخت رنج می‌برد. او داعش را باعث بدنامی دین اسلام خواند و از شماری از کشورهای غربی خواست که در برخورد و خط مشی‌شان در برابر اسلام تغییر بیاورند.