Photo: via U.S. Consulate Halifax on Facebook

سناتور امریکایی: همکاران نیروهای ما در افغانستان در معرض خطر جدی قرار دارند

جین شاهین، عضو مجلس سنای امریکا می‌گوید که همکاران نیروهای آن کشور در افغانستان، در معرض خطر جدی قرار دارند و طالبان همچنان در تعقیب آن‌ها هستند.

خانم شاهین دیشب (پنج‌شنبه، ۲۴ حوت) در ایکس نوشته است که «ما باید به متحدان خود در افغانستان کمک و به وعده‌ی خود به آن‌ها عمل کنیم».

این عضو مجلس سنای امریکا گفته است که مأموریت این کشور در افغانستان برای دو دهه متکی به متحدان قابل اعتماد افغان بود که شانه‌به‌شانه در کنار نیروهای امریکایی ایستاد بودند.

او افزوده است: «ما قول دادیم که از آن‌ها محافظت می‌کنیم، همانطور که آن‌ها از ما محافظت کردند.»

خانم شاهین گفته است که به همین دلیل بود که او با صدور بیست‌هزار ویزای ویژه مهاجرت به شهروندان افغانستان در مجلس سنا موافقت کرد و اکنون نیز برای تصویب نهایی تلاش خواهد کرد.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که برنامه صدور ویزای ویژه مهاجرت امریکا برای شهروندان افغانستان (اس‌آی‌وی) در معرض نابودی قرار دارد و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی متوقف شود.

بر اساس گزارش این رسانه، کنگره امریکا سقف صدور ویزای ویژه برای شهروندان افغانستان را ۳۸ هزار و ۵۰۰ ویزا تعیین کرده بود که انتظار می‌رود تا ماه آگست امسال به اتمام برسد.

حکومت امریکا خواستار صدور ۲۰ هزار ویزای ویژه دیگر برای شهروندان افغانستان شده است. مجلس سنای امریکا این پیشنهاد را تأیید کرده، اما جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان با تصویب آن مخالفت کردند و در نتیجه از تصویب در این مجلس بازماند.

رویترز در گزارش خود نوشته بود که پایان یافتن این برنامه، هزاران نفر از همکاران سابق نیروهای امریکایی در افغانستان را در معرض «انتقام‌جویی» طالبان قرار می‌دهد.